توپی چرخ
توپی چرخ در یک دوچرخه به قطعهای اطلاق میشود که رابط بین طوقه با چرخدندها (خودرو) است. در واقع این قطعه از یک طرف و از طریق پره به طوقهها (چرخ) متصل شده و از طرف دیگر به وسیله خودرو با سیستم تولید گشتاور در ارتباط است. وجود توپی به عنوان واسط کاربری در هنگام پدالزدن جزعی جدایی ناپذیر از یک دوچرخه است. توپیهای جدید به صورت شگرفی مورد استقبال قرار گرفتهاند. این مدلها در مقایسه با سریهای قدیمی امکان هرزگرد (جغجغهای) را فرآهم میآورند. این ویژگی به ورزشکار کمک میکند تا به راحتی در هنگام حرکت بدون پدالزدن به راه ادامه دهد. در حالیکه سری قدمی توپی چرخ با توقف پدالزدن از حرکت چرخ جلوگیری میکرد. در واقع عدم پدالزدن در این نوع شبیه ترمز عمل میکند.
قیمت توپی دوچرخه
وظیفه راحتتر چرخیدن دوچرخه در زمان عبور از پیچها بر عهده توپی آن میباشد که با قرارگیری در مرکز چرخها و اتصال آنها به دوشاخ امکان یک چرخش روان و کنترل شده را فراهم میسازد. اصولا قیمت توپی بر اساس نوع عملکرد، نوع ترمز، برند و بسیاری موارد دیگر متفاوت خواهد بود به طور کلی هر دوچرخه از دو عدد توپی برخوردار است که بر روی چرخهای عقب و جلوی آن نصب میشوند و از لحاظ طراحی و عملکرد با یکدیگر متفاوت میباشند که لازم است تا حتماً در زمان خرید این نکته را مورد توجه قرار دهید.
توپی چرخ عقب و جلوی دوچرخه با یکدیگر از جهت اندازه و سایز نیز متفاوت هستند. همچنین قیمت توپی جلو از یک مدل اصولا ارزانتر از توپی عقب است. بهطوریکه توپیهای چرخ عقب بزرگتر از انواع جلویی آن میباشند. در حالت کلی سایز دوچرخه با توجه به اندازه چرخهای آن بیان میشود و از ۱۲ تا ۲۹ اینچ متغیر است که برای هر یک از آنها نیز توپیهای مجزایی وجود دارد و شما میتوانید از توپیهای ۱۶ سوراخ گرفته تا توپهایی که دارای ۳۶ سوراخ به ترتیب برای دوچرخههای ۱۲ تا ۲۶ اینچ به بالای خود استفاده کنید.
توپی دوچرخه شیمانو
کمتر دوچرخه سواری را میتوان یافت که با محصولات شیمانو آشنایی نداشته باشد. این برند به طور تخصصی در زمینه تولید قطعات و لوازم مورد نیاز دوچرخه فعالیت میکند. توپیهای دوچرخه ساخته شده توسط این برند نیز از لحاظ استحکام مقاومت وزن و عملکرد خود همواره مورد توجه قرار میگیرند. شما میتوانید متناسب با انواع دوچرخه شهری، کوهستانی، جادهای و هیبریدی خود در مدلهای مختلف توپی دوچرخه شیمانو با متریال آلومینیوم، فلز و استیل استفاده کنید. این توپیها به علت کیفیت بالای خود تا مدتها بدون کاهش عملکرد و کارایی قابل استفاده هستند. نحوه اتصال آنها نیز به صورت پیچی یا ساکشن کاپ بوده و سبب ارتقای مهارتهای سواری شما میشوند. در صورتی که دیگر اجزای سیستم تعلیق و دنده دوچرخه شما نیز از برند شیمانو به کار رفته، بهتر است تا توپی را نیز از این برند مورد استفاده قرار دهید
انواع توپی چرخ برای یک دوچرخه
در هر دوچرخه از دو توپی استفاده میشود. توپی چرخ جلو و توپی چرخ عقب که خودروهای عقب را بر روی خود جای داده است. این محصولات از سه طریق : 1.پیچ و مهره 2. ضامن 3. شفت بر روی فریم و دوشاخ نصب میگردند. هر کدام از رابطهای اتصال بسته به نوع دوچرخه و سطح حرفهای بودن متفاوت هستند. حال هر کدام از آنها خود برای مقصود خاصی استفاده میشوند. مثلا نوع ترمزبندی بر روی نوع توپی چرخ تاثیر دارد. از طرف دیگر نوع دوچرخه طلب توپی خاصی را مینماید. پس در ادامه توصیح کاملتری در این مورد برای شما میدهیم:
تفاوت بر اساس ترمزبندی
در این دستهبندی انواع توپی چرخ به مناسب برای ترمزبندی لقمهای و دیسکی تقسیم میگردند. تفاوت به آن باز میگردد که برای ترمزبندی دیسکی نیاز هست تا روتور (صفحه دیسک) بر روی توپی چرخ نصب گردد ولی برای ترمز لقمهای به این مورد نیازی نیست. بنابراین توپیهای دیسکی دارای جای نصب دیسم به صورت 6 پیچ یا سنترلاک هستند. با توجه به آنچه گفته شد حتما در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید.
تفاوت بر اساس نوع دوچرخه
علت دیگری در تفاوت انواع توپی چرخ مشاهده میشود مربوط به انواع سبک است. در حالیکه در دووچرخه کوهستان به تعداد بیشتری خودروهای عقب با دندانه بیشتر نیاز است در دوچرخه کورسی این تعداد و دندانهها به مراتب کمتر است. این موضوع مستیقم بر روی توپی چرخ تاثر دارد. زیرا کشیدگی محل نصب خودرو بر روی چرخ به سبب تفاوت در تعداد خودرو متفاوت خواهد شد. از سمت دیگر دوچرخه کوهستان بیشتر با ترمز دیسکی عرضه شده در حالیکه اکثر دوچرخههای کورسی ترمز لقمهای دارند.
توپی دوچرخه بلبرینگی
به طور معمول شما در زمان خرید توپی دوچرخه با مدلهای ساچمهای و بلبرینگی مواجه خواهید شد که انواع حرفهایتر آن که عملکرد و استفاده راحتتری در طی زمان دارند، همین مدلهای بلبرینگی میباشند. این توپیها بسیار روانتر از انواع ساچمهای عمل کرده، کمک میکنند تا رکاب زدن بسیار ساده و با انرژی کمتری به انجام برسد. بر همین اساس در اغلب دوچرخههای رده بالا و پیشرفته مخصوصاً مدلهای جادهای و کوهستانی از توپیهای بلبرینگی استفاده میشود.
با این حال باید یک نکته مهم را در نظر در زمان خرید توپی دوچرخه در نظر داشته باشید؛ این نکته مهم آن است که صرفاً تنها به بلبرینگی بودن توپی توجه نکرده و برند و کیفیت ساخت آن را نیز در نظر داشته باشید؛ چرا که اگر کیفیت ساخت محصول پایین باشد، بلبرینگ بودن آن هیچ تفاوتی در عملکرد یا روانتر کار کردن دوچرخه نخواهد داشت.