راهنمای جامع دوچرخه کوهستان
اگر علاقهمند به ورزش دوچرخه سواری کوهستان هستید و یا قصد خرید دوچرخه کوهستان را دارید، در اینجا سعی داریم شما را با مدلهای دوچرخه کوهستان و حتی قابلیتهای آن آشنا کنیم. قبل از هر چیزی باید گفت که از دوچرخه در زندگی روزمره برای حمل و نقل، تفریح و حتی بعنوان یک ورزش مستقل استفاده میشود. دوچرخهها در مقایسه با سایر وسایل نقلیه از مزایای بسیاری برخوردار هستند من جمله دسترسی راحت به مسیرها، دسترسی آسان به جای پارک، عدم آلودگی صوتی و محیطی، کاهش بار ترافیکی، ورزش مداوم بدنی و غیره.
از آنجایی که این وسیله (دوچرخه) زمینه را برای ورزش روزانه افراد فراهم میکرد، توسعه یافته و به یک رشته ورزشی محبوب در سراسر جهان تبدیل شد که البته شامل رشتههای دوچرخه سواری کورسی، کوهستان، پیست، BMX، تریال و غیره میشود. در اینجا ما قصد داریم که شما را با مدلهای مختلف دوچرخه کوهستان آشنا کرده و شما را برای خرید مناسب همراهی کنیم.
دوچرخه کوهستان چیست؟
بعد از دوچرخههای هیبریدی، دوچرخه کوهستان را میتوان پرفروشترین دوچرخه دانست که البته تولید گستردهای نیز دارد. این دوچرخه همان طور که از نامش پیداست، در مکانها و مسیرهای ناهموار و صعب العبور کاربرد دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی این مناطق، بایستی از طراحی ویژهای نیز برخوردار باشند. در صورت استفاده از این دوچرخه در مناطق کوهستانی، حفظ تعادل یکی از مهمترین اصول است که کوچکترین اختلال در آن، خطر سقوط و در نهایت آسیب بدنی را برای دوچرخه سوار رقم میزند. بعنوان مثال، با بالا رفتن از کوه یا تپه وزن دوچرخه سوار به قسمت عقب دوچرخه منتقل میشود که اگر ورزشکار از دوچرخه طراحی شده برای زمینهای کوهستانی استفاده نکرده باشد، دوچرخه به سمت عقب بلند شده و تک چرخ میزند که در اکثر مواقع منجر به آسیب بدنی سخت دوچرخه سوار میشود.
در طراحی و ساخت دوچرخه کوهستان بایستی بسیاری از نکات منجمله سیستم ترمز، سیستم دنده، سیستم تعلیق، جنس بدنه و حتی سایز دوچرخه را مدنظر قرار داد تا اولا بتوان یک تجربه شیرین و لذت بخش از دوچرخه سواری داشت و ثانیا دوچرخه استحکام بیشتری در برابر ضربات وارده از ناهمواری زمین داشته باشد.
دوچرخه کوهستان چه امکانات و مشخصاتی دارد؟
همانطور که گفته شد، با توجه به ناهموار بودن مسیرهای کوهستانی و کاربرد دوچرخه کوهستان در این مسیرها، بایستی به چند فاکتور در انتخاب این دوچرخه دقت داشت که به اختصار آنها را بیان میکنیم:
سیستم دنده در دوچرخه کوهستان
وظیفه سیستم دنده در هر نوع دوچرخه تنظیم بار فیزیکی و قدرت عضلانی دوچرخه سوار روی تنه دوچرخه است؛ به این معنا که دوچرخه سوار با انتخاب یک دنده میتواند میزان قدرت عضلانی مورد نیاز برای رکاب زدن را تعیین کند. سیستم دنده دوچرخه شامل اجزای مختلفی مثل طبققامه، توپ تنه، طبق انداز، خودرو، شانژمان و شیفتر هست. از آنجا که سیستم دنده دوچرخه کوهستان دندههای سبک (خودرو) زیادی دارد، به راحتی از تپههای شیبدار بالا میرود، همچنین در این سبک دوچرخه اصولا از طبقهای کوچکتر و با دندانههای کمتری نسبت به سایر مدلها استفاده میشود و تمرکز اصلی بر روی ایجاد هرزه گردست تا گشتاور بالاتر. به همین جهت شاهد هستیم که سیستمهای سرعت تک طبق و یا دو طبق با خودروهای 10 ، 11 یا 12 سرعته بر روی این مدل دوچرخه بسیار پر استفاده میباشد.
از برندهای مطرحی که در زمینه تولید و عرضه سیستم دنده دوچرخه کوهستان فعالیت دارند میتوان به برند شیمانو و اسرم اشاره کرد که هر کدام از این برندها در سطوح مختلف از مبتدی تا حرفهای سیستم دنده تولید و عرضه میکنند و از تکنولوژیهای اختصاصی خود بهره میبرند.
سیستم ترمز دوچرخه کوهستان
ترمزهای دوچرخه کوهستان معمولآ سه نوع لقمهای، دیسک مکانیکی و دیسکی هیدرولیکی هستند. اصولا در دوچرخههای کوهستان از ترمزهای دیسکی بیشتر استفاده میشود و علت آن هم عملکرد سریع و بینقص در کنار قدرت بالا در توقف میباشد. همگی با ترمزهای لقمهای یا اصطلاحا V brake آشنا هستیم که در مقایسه با ترمزهای دیسکی ارزانتر و در عین حال سادهتر عمل میکند. ترمزهای دیسک مکانیکی (یا دیسک سیم) از قدرت بیشتری نسبت به ترمزهای لقمهای برخوردار هستند و ایمنی بیشتری را در مسیرهای کوهستانی به همراه دارند و در عین حال برخلاف ترمزهای دیسک هیدرولیک شما بر روی قدرت و شدت ترمز کنترل دارید و با تنظیم فشار بر روی کتی ترمز میتوانید میزان اصطکاک و در نهایت ترمز را تعیین کنید. ترمزهای دیسک هیدرولیک (یا دیسک روغنی) قویترین و در عین حال گرانترین مدل ترمز دوچرخه هستند، عملکرد این ترمز از طریق پمپ روغن و فشار آن بر روی لنتها که با صفحه دیسک درگیر هستند اتفاق میافتد.
از آنجا که در این نوع سیستم ترمز بلافاصله با کوچکترین فشار بر روی کتی ترمز، لنتها درگیر و دوچرخه متوقف میشود بنابراین، این ترمز برای دوچرخه سواران مبتدی که تازه شروع به سواری در مسیرهای کوهستانی کردند زیاد پیشنهاد نمیشود. نوع سیستم ترمز دیسکی، مکانیکی هستند و ترمز دیسکی هیدرولیکی را به دلیل بهبود در کنترل سرعت و عملکرد سریع میتوان مناسبترین نوع ترمز در دوچرخه کوهستان دانست. از جمله برندهای مشهور در زمینه تولید سیستم ترمز دوچرخه میتوان به شیمانو، تکترو، اسرم و مگورا اشاره کرد.
انواع سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان
سیستم تعلیق در دوچرخههای کوهستان متفاوت است؛ به این معنا که دوچرخههای بدون سیستم تعلیق، انعطاف پذیری کمتری داشته و ارزانتر هستند. وظیفه اصلی سیستم تعلیق کاهش ضربات به بدنه دوچرخه و دوچرخه سوار در مسیرهای ناهموار کوهستانی و افزایش سطح کنترل دوچرخه سوار است. در طراحی و کاربرد سیستم تعلیق میتوان از کمکهایی با تراول مختلف از 8 تا 20 سانتیمتر داشته باشد. اما نکته مهم آنست که به هر میزان تراول کمک بیشتر باشد یا تعداد کمک بیشتر باشد هدر رفت انرژی بیشتر خواهد بود. بنابراین، در دوچرخههای سرعتی از کمک کمتر و با تروال کمتر استفاده میشود. بر همین اساس، این سیستم انواع مختلفی در دوچرخههای کوهستان دارد که در اینجا فقط آنها را نام میبریم: تعلیق کامل، تعلیق جلو یا هادرتیل، سیستم تعلیق عقب.
جنس بدنه دوچرخه
جنس فریم دوچرخه کوهستان از 3 متریال اصلی تولید میگردد: 1.آهن 2. آلومینیوم 3. کربن. ارزانترین مدل دوچرخه کوهستان معمولا از آهن ساخته میشود که وزن بالاتری نسبت به سایرین دارد. اما آلومینیوم رایجترین آلیاژ در ساخت دوچرخه کوهستان، که به دلیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربات ناشی از مسیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران بیشماری دارد همچنین اصولا با لوازم رده بالا تجهیز میشوند. مدل آخر دوچرخههای تولید شده از کربن هستند که علاوه بر وزن بسیار سبک و مقاومت بالا خاصیت عدم ارتجاع داشته و به همین علت برای دوچرخه کوهستان حرفهای و یا دوچرخههای کورسی نیز مورد استفاده قرار میگیرند، طبیعتا دوچرخه کربن نسبت به مابقی قیمت بالاتری را داراست.
سایز چرخ و سایز تنه در دوچرخه کوهستان
سایزبندی دوچرخه بسیار مهم است و باید با دقت انتخاب شود. سایز دوچرخه باید با قد و وزن دوچرخه سوار همخوانی داشته باشد تا راحتی و کارایی مناسبی را فراهم کند. 1. سایز چرخ: که شامل 26 ، 27.5 و 29 است.
اصولا یکی از سوالات بسیاری از افراد قبل از خرید دوچرخه کوهستان با آن مواجه میشوند مربوط به انتخاب سایز چرخ است که در این باره می بایستی به دقت و با توجه به نوع استفاده خود اقدام به انتخاب و خرید کنند، اما به عنوان یک راهنمایی ساده میتوان گفت که دوچرخه 26 اولین و ابتداییترین سایز دوچرخه کوهستان که از کارایی و راندمان کمتری نسبت به بقیه سایزها برخوردارست و امروز استقبال از این سایز به شدت کاهش یافته و اغلب به عنوان یک دوچرخه استارتر برای نوجوانان در نظر گرفته میشود.
دوچرخه 27.5 بهترین و استانداردترین سایز برای دوچرخه کوهستان افراد غیر حرفهایست، دوچرخه 27.5 گشتاور بیشتری نسبت به سایز 26 ایجاد میکند و از طرف دیگر به علت بزرگتر بودن سایز چرخ دست اندازهای مسیر را بهتر طی میکند و اما دوچرخه 29 که بالاترین گشتاور را در بین انواع سایزهای دوچرخه کوهستان دارد و در رد شدن از مسیرهای آفرودی عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایزهای دیگر دارد. اما این دوچرخه برای افراد آماتور و غیر حرفهای پیشنهاد نمیشود و دلیل آن گرفتن انرژی بیشتر در هنگام رکاب زدن اولیه است، در مجموع این مدل بیشتر برای مسابقات و تمرین در کوهستان استفاده میشود. 2. سایز فریم: که با توجه به قد دوچرخه سوار و نوع فریم تعیین میشود، پس به این نکته اساسی و مهم توجه داشته باشید که قد شما ارتباطی به سایز چرخ ندارد و این سایز تنه است که به قد شما مرتبط میشود. سایز تنه شامل طبقهبندی خیلی کوچک (XS)، کوچک (S)، متوسط (M)، بزرگ (L) و خیلی بزرگ (XL) میشود. بهترین روش برای محاسبه سایز دوچرخه، مراجعه به دستورالعمل سایزبندی تولیدکننده دوچرخه هست زیرا سایز برندهای مختلف با هم متفاوت هستند.
چه مدل دوچرخه کوهستان بخرم؟
از آنجا که فاکتورهایی مانند استقامت بدنی، قدرت و تعادل در دوچرخه سواری کوهستان نقش کلیدی ایفا میکنند پس برای داشتن یک تجربه لذتبخش و هیجانانگیز، داشتن یک دوچرخه مناسب الزامیست، و از طرفی تعیین نوع استفاده از دوچرخه بنا بر مسیر یعنی سواری در مسیرهای دومنظوره شهری و کوهستان و یا کوهستان محض نیز بر نوع انتخاب دوچرخه تاثیر مستقیم و اساسی دارد؛ لذا به بررسی مختصری از انواع دوچرخههای کوهستان میپردازیم. دوچرخه کوهستان از دو جهت، یکی سبکهای مختلف و دیگری نوع طراحی و سیستم تعلیق به گروههای زیر تقسیم میشوند:
دوچرخه کوهستان سبک کراس کانتری
کراس کانتری پر طرفدارترین مدل دوچرخه کوهستان است که به دو دسته حرفهای و غیرحرفهای هم تقسیم میشود. سایز چرخهای این مدل دوچرخه 26، 27.5 و 29 است. بعضی از مدلهای کراس کانتری کمک عقب دارند و در برخی دیگر کمک عقب تعبیه نشده. کراس کانتری برای انواع زمینهای خارج از جاده و در سریعترین زمان ممکن طراحی شده است و به همان اندازه که قابلیت بالایی در بالا رفتن از سربالاییها دارد، هنگام رکاب زدن در زمینهای مسطحتر یا مسیرهای پر پیچ و خم هم مناسب است.
این دوچرخهها معمولآ سبکترین نوع دوچرخه کوهستان هستند که اغلب از الیاف کربن ساخته میشوند. دوچرخههای کراس کانتری به طور سنتی دارای اشکال هندسی تندتری نسبت به دوچرخههای تریل یا اندرو هستند. مدلهای قدیمی این دوچرخه بسیار سخت و خشن بودند اما امروزه با استفاده از متریال سبک و مدرن عملکرد بی سابقهای از خود نشان دادهاند. در نتیجه میتوان گفت این دوچرخهها برای ورزشکارانی ساخته شدهاند که میخواهند عملکرد رکاب زدن را بعنوان اولویت اصلی خود داشته باشند.
دوچرخه کوهستان سبک آل مونتاین
این مدل دوچرخه برای مسیرهایی با 50 درصد سربالایی و 50 درصد سرپایینی طراحی شده؛ به این معنا که مسیر نه بایستی کاملآ سربالایی یا سراشیبی باشد. بازی دو شاخ جلو (یا کمک جلو) در این مدل 15-14 سانتیمتر است. این دوچرخههای تماما کوهستانی تواناترین دوچرخههای فول ساسپنشن در مسیر هستند. دوچرخههای آل مونتاین از هندسۀ پرطرفداری برخوردار هستند و زوایای سر در محدوده 67-65 درجه میتواند برای صعودهای شیبدار دقیقتر باشد.
دوچرخه کوهستان سبک اندرو
علیرغم شباهت نزدیک این مدل دوچرخه به اندرو، بعد از مدل دان هیل این مدل دوچرخه را میتوان خشنترین و خشکترین دوچرخه کوهستان دانست؛ به طوری که به دلیل بالا بودن ریسک استفاده از این سبک دوچرخه، دوچرخه سوار برخلاف دیگر مدلها که از کلاه کاسکت ساده استفاده میکنند، به ناچار از کلاه کاسکت فکدار استفاده میکند. اندرو برای مسیرهایی با 30 درصد سربالایی و 70 درصد سراشیبی طراحی شده. در اصل، این مدل دوچرخه را میتوان پسرعموی تنومند دوچرخۀ تریل نامید. اندرو محدودیتهای دوچرخه سواری کوهستان را کنار زده و قابلیت فنی سراشیبی را با استقامت مسیر ترکیب میکند. اندرو را به این دلیل می توان انتخاب کرد که رکاب زدن را با هندسۀ دوچرخه و عملکرد تعلیق ترکیب میکند.
دوچرخه کوهستان سبک دان هیل
دان هیل بعنوان پرخطرترین سبک دوچرخه کوهستان شناخته میشود و فقط برای مسیرهای سراشیبی بسیار تند با صفر درصد سربالایی و 100 درصد سراشیبی طراحی شده. در این سبک، مقدار بازی دو شاخ جلو (یا کمک جلو) 20 سانتیمتر است. دوچرخههای دان هیل در اصل برای زمینهای شیبدار، سقوطهای آزاد و پرشهای بزرگ طراحی شدهاند. این دوچرخهها معمولآ بسیار شل هستند (زاویه سر کمتر از 65 درجه) و همچنین دارای مرکز ثقل بسیار پایینی (براکت پایین) مناسب زمینهای شیبدار هستند. این مدل دوچرخه که به نام دوچرخه کوهستانی سراشیبی نیز شناخته میشود، یک دوچرخه با سیستم فول ساسپنشن است و برخلاف دوچرخههای کوهستانی معمولی، دوام و پایداری از مهمترین ویژگیهای طراحی آن محسوب میشوند. این دوچرخهها معمولآ از فولاد، آلومینیوم و یا الیاف کربن ساخته میشوند.
انواع دوچرخه کوهستان براساس نوع طراحی و سیستم تعلیق
انواع دوچرخه کوهستان بر اساس نوع طراحی و سیستم تعلیقی که در آنها به کار رفته دسته بندی جداگانهای به شرح زیر دارند:
هاردتیل : با برخورداری از سیستم کمک فنری قفل شونده در قسمت دو شاخ جلو دوچرخه به منظور جلوگیری از انتقال ضربات به بدن دوچرخه سوار، جنس بدنه از آلیاژ آهن و آلومینیوم، و سیستم ترمز دیسکی میتواند برای ورزشکاران مبتدی در مناطق ناهموار مناسب باشد. از آنجایی که هاردتیل شوک عقب یا اتصالات متحرک مورد نیاز برای تعلیق را ندارد، نگهداری از آن اغلب ارزانتر و راحتتر است. با آن میتوان به خوبی رکاب زد زیرا هیچ سیستم تعلیق عقبی برای اسکوات وجود ندارد. در کل، این دوچرخه در هنگام صعود و حتی در مسیرهای هموار سریعتر عمل میکند و با توجه به وزن سبکی که دارد می تواند برای دوچرخه سواران مبتدی مناسب باشد.
سافت تیل : با توجه به واژه “سافت” یعنی “نرم”، علاوه بر کمک فنرها در محور جلو یک کمک فنر هم در محور عقب وجود دارد. دوچرخههای سافت تیل دارای شوک حرکت کوتاه بین پایه صندلی و خودِ صندلیها هستند. استفاده از الیاف کربن در ساخت این مدل دوچرخه، آنها انعطاف پذیر و بسیار سبک کرده است.
فول ساسپنشن : این مدل دوچرخه با دارا بودن دو سیستم تعلیق، یکی در قسمت جلو و دیگری در تنه دوچرخه، گرانتر از دوچرخه هاردتیل بوده و برای برای مسیرهای ناهموار و صخره ای مناسب است. دوچرخه های فول ساسپنشن از یک شوک و اتصال برای ایجاد سیستم تعلیق اضافی در عقب استفاده میکنند. مزیت اصلی این دوچرخه این است که سیستم تعلیق عقب به جذب ضربه ها کمک می کند؛ به این معنا که در پایین آمدن از مسیر با سرعت زیاد ضربان شدیدی به دوچرخه سوار وارد می شود و این سیستم تعلیق ضربه ها را جذب می کند. این دوچرخه ها برخلاف هاردتیلها دارای شوکهای عقب و جلو هستند. این دوچرخه در مسیرهای دشوار با موانع زیاد سریعتر عمل کرده و در دست اندازها میزان پایداری را افزایش میدهد.
دوچرخه کوهستان چه تفاوتی با دوچرخههای شهری و کورسی دارد؟
طراحی و ساخت دوچرخه کوهستان با دوچرخه شهری (دوچرخه جادهای) و کورسی علیرغم برخی شباهتها، متفاوت است. دوچرخه شهری متناسب با سطح شهر ومسیرهای مسطح و آسفالته شهری طراحی شده است؛ به صورتی که تفاوت فنی اساسی در طراحی تنه و سیستم دنده، ترمز و تعلیق با دوچرخه کوهستان دارد. دوچرخههای کورسی هم همانطور که از نامشان پیداست، برای مسابقات رقابتی طراحی شدهاند که حتی دوچرخه مسابقه ای نیز نامیده میشوند. در اینجا برخی از تفاوتهای دوچرخه کوهستان با این دو مدل دوچرخه را جداگانه بیان میکنیم:
تفاوت دوچرخه کوهستان با دوچرخه شهری (جادهای)
مهمترین و اساسیترین وجه تفاوت دوچرخه شهری و دوچرخه کوهستان در طراحی تنه است، تنه دوچرخه شهری به سبب نوع استفاده آن کم حجمتر و با کشیدگی کمتری و این در زاویه پیشانی، لوله زین و سایر زوایا و طولها کاملا مشخص و گویاست. وجود سیستم تعلیق و کمک فنر در دوچرخههای کوهستان را می توان ازدیگر تفاوتهای آن با دوچرخه شهری دانست. دوچرخه کوهستان دارای سیستم تعلیق قوی و با تراول بیشتری نسبت به دوچرخه شهری است. این دو مدل حتی از لحاظ سایز تایر هم با هم متفاوت هستند؛ سایز دوچرخههای شهری عمدتا 28 اینچ بوده اما همانطور که قبلا گفته شد سایز تایر دوچرخه کوهستان 26،27.5 و 29 است.
لاستیکهای پهن در مدل کوهستانی کاربرد دارند و در مدل شهری از لاستیک باریک با اصطکاک کمترمتناسب با مسیرهای شهری استفاده شده. سیستم دنده در دوچرخههای کوهستان برای سهولت در بالا رفتن دوچرخه سوار از مسیرهای شیب دار طراحی شده است و تعداد خودرو بیشتر و طبق کمتری دارد، در صورتی که دوچرخه شهری به طبق بزرگتر و بیشتر و در عین حال خودروهای کمتری نیاز دارد و این تمایل به گشتاور بالاتر در دوچرخه شهری است.
تفاوت دوچرخه کوهستان با دوچرخه کورسی (مسابقهای)
اولین تفاوت فاحش در طراحی تنه میباشد، دوچرخه کورسی کاملا آیرودینامیک بوده و سرعت حرف اول را در فلسفه طراحی میزند؛ مضاف بر اینکه اصولا از متریال گران قیمت کربن در ساخت تنه استفاده میشود. تفاوت بعد آنها در سیستم دنده است به این صورت که سیستم دنده دوچرخههای کورسی با تمرکز بر روی طبقهای بزرگ با دندانههای بیشتر به جهت ایجاد حداکثر گشتاور و سرعت در نظر گرفته میشود در حالی که در دوچرخه کوهستان تمرکز اصلی بر روی خودرو و ایجاد هرزگردست: از مدلهای سیستم دنده دوچرخه کوهستان میتوان به مدلهایی مثل Shimano Slx و Shimano Alivio اشاره کرد و در دوچرخه کورسی Shimano 105 , Shimano Sora را میتوان مثال زد.
دوچرخههای کورسی تنها با سایز چرخ 28 اینچ عرضه میشوند و از طرف دیگر تایرهای آن نیز صاف و باریک هستند. باریک بودن لاستیکها میزان اصطکاک با زمین را کاهش داده و سرعت دوچرخه مسابقهای را افزایش میدهد. تفاوت دیگر که در دوچرخه کورسی به جهت کاهش اتلاف انرژی و افزایش سرعت و همچنین کاهش وزن دوچرخه، هیچ گونه سیستم تعلیقی، نه تعلیق جلو و نه عقب، وجود ندارد.
بهترین و معروفترین تولیدکننده دوچرخه کوهستان در جهان
در خرید دوچرخه کوهستان بایستی به برند تولیدکننده بعنوان بهترین راهنما بسیار توجه داشت. چندین برند معتبر در این زمینه را میتوان بطور اختصار در اینجا نام برد:
Giant : شرکت تولیدی سهام عام جاینت یک شرکت دوچرخه سازی تایوانی واقع در تایچونگ تایوان است که با عرضه دو مدل پرطرفدار تالون و ترنس به بازار، به شهرت جهانی رسیده است. دوچرخه جاینت همواره در رده بهترین و با کیفیتترین محصولات بازار شناخته میشود، جاینت بعنوان بزرگ ترین تولیدکنندۀ دوچرخه در جهان و همچنین بعنوان برند پیشرو دوچرخه و تجهیزات دوچرخه سواری شناخته شده. این برند معروف ترکیبی از مهارت، فناوری و طراحی نوآورانه است. فناوری جاینت تا حدی پیشرفته است که در زمان استفاده از فولاد برای ساخت دوچرخه، جاینت آلومینیوم را بعنوان متریال سبکتر و قویتر در ساخت دوچرخههایش به کار برد. حتی برای اولین بار، دوچرخههای با متریال الیاف کربن را به جهان معرفی کرد.
Specialized : شرکت اسپشیلایزد واقع در مورگان هیل کالیفرنیا با مدل پرطرفدار Stumpjumper (استام جامپر) با کیفیتترین دوچرخههای کوهستان را بدون هیچ نقصی تولید میکند. مدل استام جامپر این برند آمریکایی بعنوان اولین دوچرخه کوهستان در جهان به تولید انبوه رسیده است. با اینکه Specialized در تایوان و چین فعالیت می کند، اما بیشترین تولید را در تایوان دارد نه چین. Specialized بعنوان یک تولیدکنندۀ برتر دوچرخه در جهان نه تنها در تایوان، بلکه در چین نیز دوچرخههای ارزانتری تولید میکند.
Scott : اسکات اسپورتز یکی از بهترین شرکتهای تولید کننده لوازم ورزشی من جمله تجهیزات دوچرخه و دوچرخه البته بعد از جاینت است. این شرکت سوئیسی با تولید اولین محور تعلیق دوچرخه با نام “یونیشوک” در جهان مطرح شد که پس از آن، با تولید دوچرخه کوهستان در جهان مطرح شد. برندها و شرکتهای معروفی در این حوزه فعال هستند که ما باتوجه به محدودیت فضای مطالب، به اختصار به چند مورد اشاره کردیم.
سخن پایانی
دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل، توانایی تولید در مدلهای متنوع را دارد. با در نظر گرفتن تنوع موقعیتها و شرایط اقلیمی مختلف در جغرافیا، دوچرخههای متفاوتی طراحی و ساخته میشود. در این مقاله، به تعریف دوچرخه کوهستان پرداخته شده و قطعات اصلی آن به طور خلاصه معرفی شد. همچنین، این نکته مورد بحث قرار گرفته که دوچرخه کوهستان، در مقایسه با دوچرخههای کورسی و شهری، ویژگیها و قطعات متفاوتی دارند.
مفید بود مرسی