راهنمای جامع دوچرخه کوهستان

راهنمای جامع دوچرخه کوهستان

اگر علاقه مند به ورزش دوچرخه سواری کوهستان هستید و یا قصد خرید دوچرخه کوهستان را دارید، در اینجا سعی داریم شما را با مدل های دوچرخه کوهستان و حتی قابلیت‌های آنها آشنا کنیم. قبل از هر چیزی باید گفت که از دوچرخه در زندگی روزمره برای حمل و نقل، تفریح و حتی بعنوان یک ورزش مستقل استفاده می شود. دوچرخه ها درمقایسه با سایر وسایل نقلیه از مزایای بسیاری برخوردار هستند من جمله دسترسی راحت به مسیرها، دسترسی راحت به جای پارک، عدم آلودگی صوتی و محیطی، کاهش بار ترافیکی، ورزش مداوم بدنی و غیره. از آنجا که این ابزار ورزشی زمینه را برای ورزش روزانه‌ افراد فراهم می کرد، توسعه یافته و به یک رشته ورزشی محبوب در سراسر جهان تبدیل شد که البته شامل رشته های دوچرخه سواری کورسی، کوهستان، پیست، BMX، تریال و غیره می شود. در اینجا ما قصد داریم که شما را با مدل های مختلف دوچرخه کوهستان آشنا کرده و شما را در انتخاب آن همراهی کنیم.

دوچرخه کوهستان چیست؟

بعد از دوچرخه‌های هیبریدی، دوچرخه کوهستان را می توان پرفروش ترین دوچرخه دانست که البته تولید گسترده‌ای نیز دارد. این دوچرخه همان طور که از نامش پیداست، در مکان ها و مسیرهای ناهموار و صعب العبور کاربرد دارد که با توجه به شرایط جغرافیایی این مناطق، بایستی از طراحی ویژه ای نیز برخوردار باشند. در صورت استفاده از این دوچرخه در مناطق کوهستانی، حفظ تعادل یکی از مهمترین اصول است که کوچکترین اختلال در آن، خطر سقوط و در نهایت آسیب بدنی را برای دوچرخه سوار رقم می زند. بعنوان مثال، با بالا رفتن از کوه یا تپه وزن دوچرخه سوار به قسمت عقب دوچرخه منتقل می شود که اگر ورزشکار از دوچرخه طراحی شده برای زمین های کوهستانی استفاده نکرده باشد، ممکن است دوچرخه به سمت عقب بلند شده و تک چرخ بزند که در اکثر مواقع منجر به آسیب بدنی سخت دوچرخه سوار می شود.

در طراحی و ساخت دوچرخه کوهستان بایستی بسیاری از نکات من جمله سیستم ترمز، سیستم دنده، سیستم تعلیق، جنس بدنه و حتی سایز دوچرخه را مدنظر قرار داد تا اولا بتوان یک تجربه شیرین و لذت بخش از دوچرخه سواری داشت و ثانیا دوچرخه استحکام بیشتری در برابر ضربات وارده از ناهمواری زمین داشته باشد.

دوچرخه کوهستان چه امکانات و مشخصاتی دارد؟

همانطور که گفته شد، با توجه به ناهموار بودن مسیرهای کوهستانی و کاربرد دوچرخه کوهستان در این مسیرها، بایستی به چند فاکتور در انتخاب این دوچرخه دقت کرد که به اختصار آنها را بیان می کنیم:

دنده-ترمز-دوچرخه-کوهستان

سیستم دنده در دوچرخه کوهستان

وظیفه سیستم دنده در هر نوع دوچرخه تنظیم بار فیزیکی و قدرت عضلانی دوچرخه سوار روی تنه دوچرخه است؛ به این معنا که دوچرخه سوار با انتخاب یک دنده می تواند میزان قدرت عضلانی مورد نیاز برای رکاب زدن را تعیین کند. سیستم دنده دوچرخه شامل اجزای مختلفی مثل طبق قامه، توپ تنه، طبق انداز، خودرو، شانژمان و شیفتر است. از آنجا که سیستم دنده دوچرخه کوهستان دنده‌های سبک (خودرو) زیادی دارد، به راحتی از تپه های شیب دار بالا می رود، همچنین در این سبک دوچرخه اصولا از طبق‌های کوچکتر و با دندانه‌های کمتری نسبت به سایر مدل‌ها استفاده می‌شود و تمرکز اصلی بر روی ایجاد هرزه گرد است تا گشتاور بالاتر. به همین جهت شاهد هستیم که سیستم‌های سرعت تک طبق و یا دو طبق با خودروهای 10 ، 11 یا 12 سرعته بر روی این مدل دوچرخه بسیار پر استفاده است. از برندهای مطرحی که در زمینه تولید و عرضه سیستم دنده دوچرخه کوهستان فعالیت دارند می‌توان به برند شیمانو و اسرم اشاره کرد که هر کدام از این برندها در سطوح مختلف از مبتدی تا حرفه‌ای سیستم دنده تولید و عرضه می‌کنند و از تکنولوژی‌های اختصاصی خود بهره می برند.

سیستم ترمز دوچرخه کوهستان

ترمزهای دوچرخه کوهستان معمولآ سه نوع لقمه ای و، دیسک مکانیکی و دیسکی هیدرولیکی هستند. اصولا در دوچرخه های کوهستان از ترمزهای دیسکی بیشتر استفاده می‌شود و علت آن هم عملکرد سریع و بی نقص در کنار قدرت بالا در توقف است. همگی با ترمزهای لقمه‌ای یا اصطلاحا V brake آشنا هستیم که در مقایسه با ترمزهای دیسکی ارزانتر و در عین حال ساده تر عمل می‌کند. ترمزهای دیسک مکانیکی (یا دیسک سیم) از قدرت بیشتری نسبت به ترمزهای لقمه ای برخوردار هستند و ایمنی بیشتری را در مسیرهای کوهستانی به همراه دارند و در عین حال برخلاف ترمزهای دیسک هیدرولیک شما بر روی قدرت و شدت ترمز کنترل دارید و با تنظیم فشار بر روی کتی ترمز می‌توانید میزان اصطکاک و در نهایت ترمز را تعیین کنید. ترمزهای دیسک هیدرولیک (یا دیسک روغنی) قوی‌ترین و در عین حال گرانترین مدل ترمز دوچرخه هستند، عملکرد این ترمز از طریق پمپ روغن و فشار آن بر روی لنت‌ها که با صفحه دیسک درگیر هستند اتفاق می‌افتد. از آنجا که در این نوع سیستم ترمز بلافاصله با کوچکترین فشار بر روی کتی ترمز، لنتها درگیر و دوچرخه متوقف می‌شود بنابراین این ترمز برای دوچرخه سواران مبتدی که تازه شروع به دوچرخه سواری در مسیرهای کوهستانی کردند زیاد پیشنهاد نمی‌شود. نوع دیسکی، مکانیکی هستند و ترمز دیسکی هیدرولیکی را به دلیل بهبود در کنترل سرعت و عملکرد سریع می توان مناسب ترین نوع ترمز در دوچرخه کوهستان دانست. از جمله برندهای مشهور در زمینه تولید سیستم ترمز دوچرخه می‌توان به شیمانو، تکترو، اسرم و مگورا اشاره کرد.

فریم-دوشاخ-دوچرخه-کوهستان

انواع سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان

سیستم تعلیق در دوچرخه های کوهستان متفاوت است؛ به این معنا که دوچرخه های بدون سیستم تعلیق، انعطاف پذیری کمتری داشته و ارزان تر هستند. وظیفه اصلی سیستم تعلیق کاهش ضربات به بدنه دوچرخه و دوچرخه سوار در مسیرهای ناهموار کوهستانی و افزایش سطح کنترل دوچرخه سوار است. در طراحی و کاربرد سیستم تعلیق می‌ توان از کمک هایی با تراول مختلف از 8 سانتی متر تا 20 سانتی متر داشته باشد. اما نکته مهم آنست که به هر میزان تراول کمک بیشتر باشد یا تعداد کمک بیشتر باشد هدر رفت انرژی بیشتر خواهد بود. بنابراین، در دوچرخه‌های سرعتی از کمک کمتر و با تروال کمتر استفاده می‌شود. بر همین اساس، این سیستم انواع مختلفی در دوچرخه های کوهستان دارد که در اینجا فقط آنها را نام می بریم: تعلیق کامل، تعلیق جلو یا هادرتیل، سیستم تعلیق عقب.

جنس بدنه دوچرخه

جنس فریم دوچرخه کوهستان از 3 متریال اصلی تولید می‌گردد: 1.آهن 2. آلومینیوم 3. کربن . ارزان ترین مدل دوچرخه کوهستان معمولا از آهن ساخته می‌شود که وزن بالاتری نسبت به سایرین دارد. اما آلومینیوم رایج ترین آلیاژ در ساخت دوچرخه کوهستان است که به دلیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر ضربات ناشی از مسیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و طرفداران بی‌ شماری دارد، دوچرخه‌های کوهستان آلومینیوم اصولا با لوازم رده بالا تجهیز می‌شوند و در آخر دوچرخه‌های تولید شده از کربن هستند که علاوه بر وزن بسیار سبک و مقاومت بالا خاصیت عدم ارتجاع داشته و به همین علت برای دوچرخه کوهستان حرفه‌ای و یا دوچرخه های کورسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، طبیعتا دوچرخه کربن نسبت به مابقی قیمت بالاتری داشته و اصولا برای استفاده در مسابقات دوچرخه سواری مد نظر قرار دارند.

سایز چرخ و سایز تنه در دوچرخه کوهستان

سایزبندی دوچرخه بویژه دوچرخه کوهستان که کاملآ با قد و وزن دوچرخه سوار در ارتباط است.  سایزبندی دوچرخه کوهستان در دو حالت قابل تصور است : 1. سایز چرخ که شامل 26 ، 27.5 و 29 است. اصولا یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد قبل از خرید دوچرخه کوهستان با آن روبرو هستند مربوط به انتخاب سایز چرخ است که در این باره می بایستی به دقت و با توجه به نوع استفاده خود اقدام به انتخاب کنند، اما به عنوان یک راهنمایی ساده می‌توان گفت که دوچرخه 26 اولین و ابتدایی ترین سایز دوچرخه کوهستان است که از کارایی و راندمان کمتری نسبت به بقیه سایزها برخوردار است و امروز استقبال از این سایز به شدت کاهش یافته و اغلب به عنوان یک دوچرخه استارتر برای نوجوانان در نظر گرفته می‌شود. دوچرخه 27.5 بهترین و استانداردترین سایز برای دوچرخه کوهستان افراد غیر حرفه‌ای است ، دوچرخه 27.5 گشتاور بیشتری نسبت به سایز 26 ایجاد می کند و از طرف دیگر به علت بزرگتر بودن سایز چرخ دست اندازهای مسیر را بهتر طی می‌کند  و اما دوچرخه 29 که بالاترین گشتاور را در بین انواع سایزهای دوچرخه کوهستان دارد و در رد شدن از مسیرهای آفرودی عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایزهای دیگر دارد اما این دوچرخه برای افراد آماتور و غیر حرفه‌ای پیشنهاد نمی شود و دلیل آن گرفتن انرژی بیشتر در هنگام رکاب زدن اولیه است، در مجموع این مدل بیشتر برای مسابقات و تمرین در کوهستان استفاده می‌شود 2. سایز فریم که با توجه به قد دوچرخه سوار و نوع فریم تعیین می‌شود، پس به این نکته اساسی و مهم توجه داشته باشید که قد شما ارتباطی به سایز چرخ ندارد و این سایز تنه است که به قد شما مرتبط می‌شود. سایز تنه شامل طبقه بندی خیلی کوچک (XS)، کوچک (S)، متوسط (M)، بزرگ (L) و خیلی بزرگ (XL) می شود. بهترین روش برای محاسبه سایز دوچرخه، مراجعه به دستورالعمل سایزبندی تولیدکننده دوچرخه است زیرا سایز برندهای مختلف با هم متفاوت است.

چه مدل دوچرخه کوهستان بخرم؟

از آنجا که فاکتورهایی مانند استقامت بدنی، قدرت و تعادل در دوچرخه سواری کوهستان نقش کلیدی ایفا می کنند پس برای داشتن یک تجربه لذت بخش و هیجان انگیز، داشتن یک دوچرخه مناسب شرط است، و از طرفی تعیین نوع استفاده از دوچرخه بنا بر مسیر یعنی دوچرخه سواری در مسیرهای دومنظوره شهری و کوهستان و یا کوهستان محض نیز بر نوع انتخاب دوچرخه تاثیر مستقیم و اساسی دارد؛ لذا به بررسی مختصری از انواع دوچرخه کوهستان می پردازیم. دوچرخه های کوهستان از دو جهت، یکی سبک های مختلف و دیگری نوع طراحی و سیستم تعلیق به گروههای زیر تقسیم می شوند:

دوچرخه کوهستان سبک کراس کانتری

کراس کانتری پر طرفدارترین مدل دوچرخه کوهستان است که به دو دسته حرفه ای و غیرحرفه ای هم تقسیم می شود. سایز چرخ های این مدل دوچرخه 26، 27.5 و 29 است. بعضی از مدل های کراس کانتری کمک عقب دارند و در برخی دیگر کمک عقب تعبیه نشده است. کراس کانتری برای انواع زمین های خارج از جاده و در سریع ترین زمان ممکن طراحی شده است و به همان اندازه که قابلیت بالایی در بالا رفتن از سربالایی ها دارد، هنگام رکاب زدن در زمین های مسطح تر یا مسیرهای پر پیچ و خم هم مناسب است. این دوچرخه ها معمولآ سبک ترین نوع دوچرخه کوهستان هستند که اغلب از الیاف کربن ساخته می شوند. دوچرخه های کراس کانتری به طور سنتی دارای اشکال هندسی تندتری نسبت به دوچرخه های تریل یا اندرو هستند. مدل های قدیمی این دوچرخه بسیار سخت و خشن بودند اما امروزه با استفاده از متریال سبک و مدرن عملکرد بی سابقه ای از خود نشان داده اند. در نتیجه میتوان گفت این دوچرخه ها برای ورزشکارانی ساخته شده اند که می خواهند عملکرد رکاب زدن را بعنوان اولویت اصلی خود داشته باشند.

دوچرخه کوهستان سبک آل مونتاین

این مدل دوچرخه برای مسیرهایی با 50 درصد سربالایی و 50 درصد سرپایینی طراحی شده است؛ به این معنا که مسیر نه بایستی کاملآ سربالایی یا سراشیبی باشد. بازی دو شاخ جلو (یا کمک جلو) در این مدل 15-14 سانتیمتر است. این دوچرخه های تمامآ کوهستانی تواناترین دوچرخه های فول ساسپنشن در مسیر هستند. دوچرخه های آل مونتاین از هندسۀ پرطرفداری برخوردار هستند و زوایای سر در محدوده 67-65 درجه می تواند برای صعودهای شیب دار دقیق تر باشد.

دوچرخه کوهستان سبک اندرو

علیرغم شباهت نزدیک این مدل دوچرخه به اندرو، بعد از مدل دان هیل این مدل دوچرخه را میتوان خشن ترین و خشک ترین دوچرخه کوهستان دانست؛ به طوری که به دلیل بالا بودن ریسک استفاده از این سبک دوچرخه، دوچرخه سوار برخلاف دیگر مدل ها که از کلاه کاسکت ساده استفاده می کنند، به ناچار از کلاه کاسکت فک دار استفاده می کند. اندرو برای مسیرهایی با 30 درصد سربالایی و 70 درصد سراشیبی طراحی شده است. در اصل، این مدل دوچرخه را می توان پسرعموی تنومند دوچرخۀ تریل نامید. اندرو محدودیت های دوچرخه سواری کوهستان را کنار زده و قابلیت فنی سراشیبی را با استقامت مسیر ترکیب می کند. اندرو را به این دلیل می توان انتخاب کرد که رکاب زدن را با هندسۀ دوچرخه و عملکرد تعلیق ترکیب می کند.

دوچرخه کوهستان سبک دان هیل

دان هیل بعنوان پرخطرترین سبک دوچرخه کوهستان شناخته می شود و فقط برای مسیرهای سراشیبی بسیار تند با صفر درصد سربالایی و 100 درصد سراشیبی طراحی شده است. در این سبک، مقدار بازی دو شاخ جلو (یا کمک جلو) 20 سانتیمتر است. دوچرخه های دان هیل در اصل برای زمین های شیب دار، سقوط های آزاد و پرش های بزرگ طراحی شده اند. این دوچرخه ها معمولآ بسیار شل هستند (زاویه سر کمتر از 65 درجه) و همچنین دارای مرکز ثقل بسیار پایینی (براکت پایین) مناسب زمین های شیب دار هستند. این مدل دوچرخه که به نام دوچرخه کوهستانی سراشیبی نیز شناخته می شود، یک دوچرخه با سیستم فول ساسپنشن است و برخلاف دوچرخه های کوهستانی معمولی، دوام و پایداری از مهم ترین ویژگی های طراحی آن محسوب می شوند. این دوچرخه ها معمولآ از فولاد، آلومینیوم و یا الیاف کربن ساخته می شوند.

انواع دوچرخه کوهستان براساس نوع طراحی و سیستم تعلیق

انواع دوچرخه کوهستان بر اساس نوع طراحی و سیستم تعلیقی که در آنها به کار رفته دسته بندی جداگانه‌ای به شرح زیر دارند:

هاردتیل : با برخورداری از سیستم کمک فنری قفل شونده در قسمت دو شاخ جلو دوچرخه به منظور جلوگیری از انتقال ضربات به بدن دوچرخه سوار، جنس بدنه از آلیاژ آهن و آلومینیوم، و سیستم ترمز دیسکی می تواند برای ورزشکاران مبتدی در مناطق ناهموار مناسب باشد. از آنجایی که هاردتیل شوک عقب یا اتصالات متحرک مورد نیاز برای تعلیق را ندارد، نگهداری از آن اغلب ارزان تر و راحت تر است. با آن می توان به خوبی رکاب زد زیرا هیچ سیستم تعلیق عقبی برای اسکوات وجود ندارد. در کل، این دوچرخه در هنگام صعود و حتی در مسیرهای هموار سریعتر عمل می کند و با توجه به وزن سبکی که دارد می تواند برای دوچرخه سواران مبتدی مناسب باشد.

سافت تیل : با توجه به واژه "سافت" یعنی "نرم"، علاوه بر کمک فنرها در محور جلو یک کمک فنر هم در محور عقب وجود دارد. دوچرخه های سافت تیل دارای شوک حرکت کوتاه بین پایه صندلی و خودِ صندلی ها هستند. استفاده از الیاف کربن در ساخت این مدل دوچرخه،انها ا انعطاف پذیر و بسیار سبک کرده است.

فول ساسپنشن : این مدل دوچرخه با دارا بودن دو سیستم تعلیق، یکی در قسمت جلو و دیگری در تنه دوچرخه، گران تر از دوچرخه هاردتیل بوده و برای برای مسیرهای ناهموار و صخره ای مناسب است. دوچرخه های فول ساسپنشن از یک شوک و اتصال برای ایجاد سیستم تعلیق اضافی در عقب استفاده می کنند. مزیت اصلی این دوچرخه این است که سیستم تعلیق عقب به جذب ضربه ها کمک می کند؛ به این معنا که در پایین آمدن از مسیر با سرعت زیاد ضربان شدیدی به دوچرخه سوار وارد می شود و این سیستم تعلیق ضربه ها را جذب می کند. این دوچرخه ها برخلاف هاردتیل ها دارای شوک های عقب و جلو هستند. این دوچرخه در مسیرها دشوار با موانع زیاد سریعتر عمل کرده و در دست اندازها میزان پایداری را افزایش می دهد.

تفاوت-دوچرخه کوهستان-و-دوچرخه-شهری

دوچرخه کوهستان چه تفاوتی با دوچرخه های شهری و کورسی دارد؟

طراحی و ساخت دوچرخه کوهستان با دوچرخه شهری (دوچرخه جاده ای) و کورسی علیرغم برخی شباهت ها، متفاوت است. دوچرخه شهری متناسب با سطح شهر ومسیرهای مسطح و آسفالته شهری طراحی شده است؛ به صورتی که تفاوت فنی اساسی در طراحی تنه و سیستم دنده، ترمز و تعلیق با دوچرخه کوهستان دارد. دوچرخه های کورسی هم همانطور که از نامشان پیداست، برای مسابقات رقابتی طراحی شده اند که حتی دوچرخه مسابقه ای نیز نامیده می شوند. در اینجا برخی از تفاوت های دوچرخه کوهستان با این دو مدل دوچرخه را جداگانه بیان می کنیم:

تفاوت دوچرخه کوهستان با دوچرخه شهری (جاده ای)

مهم ترین و اساسی ترین وجه تفاوت دوچرخه شهری و دوچرخه کوهستان در طراحی تنه است، تنه دوچرخه شهری به سبب نوع استفاده آن کم حجم تر و با کشیدگی کمتری است و این در زاویه پیشانی، لوله زین و سایر زوایا و طول‌ها کاملا مشخص و گویاست. وجود سیستم تعلیق و کمک فنر در دوچرخه های کوهستان را می توان ازدیگر تفاوت‌های آن با دوچرخه شهری دانست. دوچرخه کوهستان دارای سیستم تعلیق قوی و با تراول بیشتری نسبت به دوچرخه شهری است. این دو مدل حتی از لحاظ سایز تایر هم با هم متفاوت هستند؛ سایز دوچرخه‌های شهری عمدتا 28 اینچ بوده اما همانطور که قبلا گفته شد سایز تایر دوچرخه کوهستان 26،27.5 و 29 است. لاستیک های پهن در مدل کوهستانی کاربرد دارند و در مدل شهری از لاستیک باریک با اصطکاک کمترمتناسب با مسیرهای شهری استفاده شده است. سیستم دنده در دوچرخه های کوهستان برای سهولت در بالا رفتن دوچرخه سوار از مسیرهای شیب دار طراحی شده است و تعداد خودرو بیشتر و طبق کمتری دارد، در صورتی که دوچرخه شهری به طبق بزرگتر و بیشتر و در عین حال خودروهای کمتری نیاز دارد و این تمایل به گشتاور بالاتر در دوچرخه شهری است.

تفاوت دوچرخه کوهستان با دوچرخه کورسی (مسابقه ای)

اولین تفاوت فاحش در طراحی تنه می باشد، دوچرخه کورسی کاملا آیرودینامیک بوده و سرعت حرف اول را در فلسفه طراحی می زند؛ مضاف بر اینکه اصولا از متریال گران قیمت کربن در ساخت تنه استفاده می شود. تفاوت بعد آنها در سیستم دنده است به این صورت که سیستم دنده دوچرخه های کورسی با تمرکز بر روی طبق های بزرگ با دندانه های بیشتر به جهت ایجاد حداکثر گشتاور و سرعت در نظر گرفته می شود در حالی که در دوچرخه کوهستان تمرکز اصلی بر روی خودرو و ایجاد هرزگرد است: از مدلهای سیستم دنده دوچرخه کوهستان میتوان به مدل هایی مثل Shimano Slx  و Shimano Alivio اشاره کرد و در دوچرخه کورسی  Shimano 105 , Shimano Sora را میتوان مثال زد. دوچرخه های کورسی تنها با سایز چرخ 28 اینچ عرضه می‌شوند و از طرف دیگر تایرهای آن نیز صاف و باریک هستند. باریک بودن لاستیک ها میزان اصطکاک با زمین را کاهش داده و سرعت دوچرخه مسابقه ای را افزایش می دهد. تفاوت دیگر این است که در دوچرخه کورسی به جهت کاهش اتلاف انرژی و افزایش سرعت و همچنین کاهش وزن دوچرخه، هیچ گونه سیستم تعلیقی، نه تعلیق جلو و نه عقب، وجود ندارد.

بهترین و معروف ترین تولیدکننده دوچرخه کوهستان در جهان کدام هستند؟

در خرید دوچرخه کوهستان بایستی به برند تولیدکننده بعنوان بهترین راهنما بسیار توجه داشت. چندین برند معتبر در این زمینه را میتوان بطور اختصار در اینجا نام برد:

Giant : شرکت تولیدی سهام عام جاینت یک شرکت دوچرخه سازی تایوانی واقع در تایچونگ تایوان است که با عرضه دو مدل پرطرفدار تالون و ترنس به بازار، به شهرت جهانی رسیده است. دوچرخه جاینت همواره در رده بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات بازار شناخته می‌شود، جاینت بعنوان بزرگ ترین تولیدکنندۀ دوچرخه در جهان و همچنین بعنوان برند پیشرو دوچرخه و تجهیزات دوچرخه سواری شناخته شده است. این برند معروف ترکیبی از مهارت، فناوری و طراحی نوآورانه است. فناوری جاینت تا حدی پیشرفته است که در زمان استفاده از فولاد برای ساخت دوچرخه، جاینت آلومینیوم را بعنوان متریال سبک تر و قوی تر در ساخت دوچرخه هایش به کار برد. حتی برای اولین بار، دوچرخه های با متریال الیاف کربن را به جهان معرفی کرد.

Specialized : شرکت اسپشیلایزد واقع در مورگان هیل کالیفرنیا با مدل پرطرفدار Stumpjumper (استام جامپر) با کیفیت ترین دوچرخه های کوهستان را بدون هیچ نقصی تولید می کند. مدل استام جامپر این برند آمریکایی بعنوان اولین دوچرخه کوهستان در جهان به تولید انبوه رسیده است. با اینکه Specialized در تایوان و چین فعالیت می کند، اما بیشترین تولید را در تایوان دارد نه چین. Specialized بعنوان یک تولیدکنندۀ برتر دوچرخه در جهان نه تنها در تایوان، بلکه در چین نیز دوچرخه های ارزان تری تولید می کند.

Scott : اسکات اسپورتز یکی از بهترین شرکت های تولید کننده لوازم ورزشی من جمله تجهیزات دوچرخه و دوچرخه البته بعد از جاینت است. این شرکت سوئیسی با تولید اولین محور تعلیق دوچرخه با نام "یونیشوک" در جهان مطرح شد که پس از آن، با تولید دوچرخه کوهستان در جهان مطرح شد.

برندها و شرکت های معروفی در این حوزه فعال هستند که ما باتوجه به محدودیت فضای مطالب، به اختصار به چند مورد اشاره کردیم. 

سخن پایانی

دوچرخه بعنوان یک ابزار حمل و نقل قابلیت طراحی و ساخت در مدل های مختلف را دارد. از طرفی، با در نظر گرفتن موقعیت ها و اقلیم های متنوع جفرافیایی میتواند دوچرخه را به سبک های مختلف نیز تولید کرد که ما در اینجا، دوچرخه کوهستان را تعریف کرده و بطور مختصر قطعات کلیدی آن را بیان کردیم؛ جدا از اینکه آن را با دوچرخه های کورسی و شهری هم مورد مقایسه قرار دادیم.

نظرات بازدیدکنندگان