بررسی ساختار لاستیک دوچرخه
ساختار لاستیک دوچرخه چگونه است و برای خرید لاستیکها باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟
در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آریا چرخ قصد داریم شما را با اطلاعات بیشتری از ساختار لاستیکها آشنا کنیم تا بتوانید هنگام خرید با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهید.
لاستیکها به طور معمول از سه بخش اصلی تشکیل شدهاند، که در کلیه لاستیکها مشترک میباشند. این سه بخش عبارتاند از: ساختمان لاستیک، آج و ساختار لبه لاستیک (طوقه لاستیک).
ساختمان لاستیک
این لایه, ساختار اصلی لاستیک را تولید میکند. در حقیقت میتوان از آن به عنوان بدنه لاستیک یاد کرد. این بخش به طور معمول از رشتههای بافته شده از جنس نایلون ساخته میشود که تحت زاویه ۴۵ درجه نسبت به روکش سطحی لاستیک قرار میگیرند. این زاویه و شیوه قرارگیری، لازمه استحکام لاستیک است.
آج
هرچه تعداد و عمق آجها بیشتر باشند، ایستادگی غلتشی و تعادل بیشتر است و در نتیجه از سرعت کاسته میشود.
ساختار لبه لاستیک
منظور از لبه لاستیک، بخشی از لاستیک است که لاستیک روی طوقه چرخ سوار میشود. فشار هوای داخل لاستیک موجب میشود تا لبههای لاستیک به طور کامل روی طوقه قرار بگیرند.
جنس لاستيک
در اغلب تايرها از يك مدل لاستيك استفاده ميشود، ولی لاستيكهاي قابل انعطاف چسبندگي بيشتري دارند، در حاليكه لاستيكهای سخت تداوم بيشتری دارا هستند.
سایز لاستیکها
لاستیکها هم مثل چرخها در سایزهای گوناگون من جمله ۲۹ اینچ , ۲۷ . ۵ اینچ و ۲۶ اینچ تولید میشوند. بر روی لاستیکهای اختصاصی دوچرخههای کوهستان عددی مانند ۲۷ . ۵×۲ دیده میشود. عدد ۲۷ . ۵ بيانگر قطر خارجی لاستیک و عدد ۲ هم پهنا لاستیک بر حسب اینچ میباشد. بجز سایز, میبایست به عرض چرخ هم دقت کرد. لاستیکهای عریضتر, ثبات بیشتری در سرعت بالا دارا هستند. چون سطح تماس وسیعتر با زمین, مقاومت غلتشی را ارتقا میدهد.
لاستیکهایی با عرض ۲ . ۲۵ تا ۲ . ۴ اینچی غالبا در دوچرخههای کوهستانی و نیمه کوهستانی استفاده میشوند.
دوچرخههای جاده نیز معمولا عددی مانند 23×700 روی لاستیکهایشان وجود دارد، عدد اول نشان دهنده قطر تایر و عدد دوم عرض واقعی تایر میباشد.
با سلام
در لاستیک دوچرخههای کوهستانی اعدادی از قبیل
50x 622
54×622
57×622
ویا 62×622 دیده میشود.
این اعداد بیانگر چه اطلاعاتی میباشد؟