راهنمای انتخاب مناسبترین دوچرخه
راهنمایی در مورد انتخاب بهترین و مناسبترین دوچرخه برای افراد مبتدی
راهنما انتخاب مناسبترین دوچرخه برای افراد مبتدی
من از کودکی طرفدار دوچرخه سواری بودهام و از دوچرخه خود برای انجام کارهای روزمره استفاده میکنم. همچنین با استفاده از دوچرخهام به همه جاهایی که نیاز داشتم میرفتم اما پس از مدتی حس کردم که زمان ارتقاء آن رسیده است، و بعنوان یک فرد مبتدی فهمیدم که انتخاب یک دوچرخه مناسب آنقدر هم که فکر میکردم راحت نیست. بنابراین تصمیم گرفتم در این مقاله یک راهنما کامل تهیه کنم که شامل بیشتر موارد ضروری، از سایز دوچرخه گرفته تا سایر مشخصات آن باشد.
دوچرخه مناسب را بر اساس نیازتان انتخاب کنید
هنگامی که وارد فروشگاه دوچرخه میشوید و قصد خرید دوچرخه را دارید اصولا برای شما سخت خواهد بود تا بتوانید دوچرخه ای که مدنظر دارید را به راحتی بیابید، زیرا مدلهای بسیاری را در آن فروشگاه خواهید دید که هر کدام از نظر فریم و قطعات با هم متفاوت هستند و به طبع آن کیفیت سواری متفاوتی را ارائه میدهند.
پس نگران نباشید و احساس سردرگمی نداشته باشید، شما فقط میبایستی با کمی دقت به سمت مدل مناسب خود بروید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای این منظور لطفا به مواردی که در زیر به آنها اشاره میکنیم توجه داشته باشید.
در یک تقسیمبندی کلی مدلهای مختلف دوچرخه را از لحاظ تفاوت در کارایی به صورت زیر تقسیمبندی میکنند. قطعا تفاوت زیادی بین انواع دوچرخهها وجود دارد که در اینجا مختصر توضیح داده میشود:
-
- دوچرخه کوهستان: این دوچرخهها اغلب برای مناطق ناهموار و کوهستانی ساخته میشوند و سواری آنها در شهر زیاد مطلوب نیست، اما میتوان از آنها در خیابانها هم استفاده کرد.
- دوچرخه (کورسی) جاده: این دوچرخهها برای استفاده جادهها و خیابانها ساخته شدهاند و سرعت بالایی دارند.
- دوچرخههای ترکیبی: ترکیبی از دوچرخههای کوهستان و جاده میباشند. نه به سرعت دوچرخههای جاده هستند و نه به سختی دوچرخههای کوهستان، این مدل از دوچرخهها معمولا از جانب افراد بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
- دوچرخههای ساحلی: اغلب مردمی که در کنار ساحل میبینید و دوچرخه سواری میکنند از دوچرخههای ساحلی استفاده میکنند.
این لیست چشم انداز بسیار خوبی برای شناخت انواع دوچرخه به شما خواهد داد. البته دوچرخههای خاص دیگری هم وجود دارند مانند دوچرخه BMX اما برای افراد مبتدی شناخت همین لیست کافی است.
محاسبه کنید که چقدر میخواهید هزینه کنید؟
ناگفته نماد که دوچرخهها میتوانند بسیار گران هم باشند. قیمت دوچرخهها از چند صد هزار تومان تا چند ده میلیون تومان بسته به آن چیزی که میخرید متغیر است.
- محدوده 700 هزار تا 1 میلیون و پانصد: معمولا این دوچرخهها از فلز ساخته میشوند و توسط مارکهای متعددی هم به فروش میرسند. لوازم و قطعات مورد استفاده در این دوچرخهها از برندهای مطرح مثل شیمانو و… نیست، در کل هیچگونه استاندارد و شاخصهای برای دوچرخه سواری ندارند و صرفا به جهت اینکه فقط شما احساس خرید دوچرخه داشته باشید در بازار ارائه میشوند.
- محدوده 1 میلیون پانصد تا 3 میلیون: این دوچرخهها اغلب از آلومینیم یا فلزاتی سبکتر ساخته میشوند. این دوچرخهها دارای چرخها، پدال ها و زنجیرهایی با کیفیتتر و مقاومتر هستند اما هنوز در این رنج شما نمیتوانید یک دوچرخه با یک برند معتبر داشته باشید. در این رنج قیمتی مارکهای ایرانی چینی بسیاری وجود دارند که این مارکها واقعا از لحاظ فریم تفاوت خاصی با هم ندارند و فقط به لحاظ تفاوت در قطعات و با محبوبیت در بازار قیمت متفاوتی دارند .
- محدوده بالای 3 میلیون: این مدلها معمولاً از آلومینیوم و در قیمتهای بالا از کربن ساخته میشوند و برای استفاده دقیقتر، استفاده روزمره یا برای رقابت طراحی شدهاند. شما در این رنج قیمتی خواهید توانست تا یک دوچرخه با برند مطرح جهانی بیابید و کیفیت سواری خوبی را تجربه کنید.
من یک شخص بلند قد نیستم و با استفاده از یک دوچرخه سایز کوچک هم میتوانستم کارم را انجام دهم اما این دوچرخه برایم خیلی کوچک بود. هر چند انتخاب دوچرخههای بزرگسال هم کار آسانی نبود چون اغلب آنها برای من بسیار بزرگ بودند و سواری کردن با آنها کار سختی بود. همانطور که فروشنده برای من توضیح داد، اندازه سایز چرخها باید درست انتخاب شود در غیر این صورت ، کنترل آن بسیار سخت و دشوار است.
اندازه سایز دوچرخهای که انتخاب میکنید به موارد زیادی از جمله نوع دوچرخه و قد شما بستگی دارد. اغلب فروشگاهها به شما درباره انتخاب سایز مناسب دوچرخه توضیحات لازم را خواهند داد اما اگر خواستید خودتان تست کنید میتوانید سوار دوچرخه شوید و فاصله بین دوچرخه و محل اتصال خود را تخمین بزنید.
در ادامه به معرفی انواع فرمانها و موارد استفاده آنها میپردازیم:
- Drop bar: اغلب در دوچرخههای جادهای استفاده میشود. سبک و آیرودینامیکی، بسیار مناسب برای سوار شدن و سرعت زیاد. در این حالت شما در وضعیت پایینتری قرار دارید، که میتواند برای کمر و پشت شما ناراحت کننده باشد.
- Flat bar: معمولا در دوچرخههای ترکیبی استفاده میشود. گاهی اوقات در دوچرخههای شهری و کوهستان هم به کار میرود. این مدل به شما این امکان را میدهند که در حالت راحتتری بنشینید و فشار را روی دستها، مچ دست و شانهها کاهش خواهد داد.
- Riser bar: موارد استفاده این مدل اغلب در دوچرخههای کوهستان است. آنها کمی به سمت بالا و عقب کشیده میشوند و به شما اجازه میدهند عقبتر بنشینید تا جلو را ببینید و کنترل فرمان را حفظ کنید.
- Mustache bar: این مدل در برخی از دوچرخههای جادهای و ترکیبی یافت میشود. طبق گفته REI، “آنها به شما این امکان را میدهند که دست خود را در موقعیتهای مختلفی حفظ کنید در حالی که به شما اجازه میدهد تا به صورت ایستاده بالاتر از میلگردها بنشینید.”
پس از تصمیمگیری در مورد نوع دوچرخه مورد نظر و اندازه مورد نیاز، زمان آن رسیده که درباره مشخصات آن تصمیم بگیرید: دندهها، اندازه چرخ، سیستم تعلیق و ترمز.
این روزها، دوچرخهها انواع مختلفی از دندهها را دارند و چیزهای زیادی مربوط به آنها هستند که در یک پست کاملاً جداگانه به آن خواهیم پرداخت. به عنوان یک مبتدی، آنچه شما باید بدانید عبارت است از: ” برای سادهتر کردن کار، مهمترین مواردی که باید در نظر بگیرید سطح تناسب اندام شما و جادهای است که در آن دوچرخه سواری خواهید کرد. “اگر در کوهستان سواری میکنید و هنگام سواری به تپههای زیادی صعود خواهید کرد احتمالا به دندههای بیشتری نیاز دارید. اگر در مسیرهای مسطح و صاف سواری میکنید به دندههای کمتری نیاز خواهید داشت.
همچنین ممکن است بخواهید تعلیق دوچرخه خود را در نظر بگیرید. تعلیق به معنای خوب نگه داشتن شما است و ضربه را جذب میکند. اگر به دنبال دوچرخه کوهستانی هستید، احتمالاً میخواهید یکی از سیستم تعلیق کامل یا حداقل جلو را داشته باشد. تعلیق کامل به شما کمک میکند تا کنترل را حفظ کرده و قدرت کشش را افزایش دهید. اگر دوچرخه جادهای میگیرید، ممکن است دوچرخه شما به هیچ وجه تعلیق نداشته باشد.
در نهایت به ترمزها میرسیم. ترمزها انواع مختلفی دارند که دارای جوانب مثبت و منفی زیادی میباشند:
- ترمزهای لبهای Rim brakes: پدهایی که به رینگهای چرخ میچسبند. نگهداری آنها ساده و آسان است، اما میتوانند لبه چرخ را از بین ببرند و اگر رینگ مرطوب یا گلآلود باشد، ممکن است کمتر موثر باشند.
- ترمزهای دیسک Disc brakes: ترمزهایی هستند که به توپی چرخ وصل شده و به آن میچسبند. بررسی و تعویض آنها از ترمزهای لبهای پیچیدهتر است، اما در شرایط مختلف آب و هوایی بهتر کار میکنند.
- ترمزهای نگهدارنده Coaster brakes: ترمزهایی هستند که هنگام عقب رفتن پدال کار میکنند و این برای بچهها که ممکن است قدرت زیادی نداشته باشند مناسبتر است.
- ترمزهای درام Drum brakes: به صورت یکپارچه در توپی چرخ قرار میگیرد. آنها ضد آب هستند. اگر درام از بین برود، ممکن است توپی و چرخ نیز تعویض شود.
تناسب را تنظیم کرده و به یک تست سواری بروید
وقتی دوچرخهام را برداشتم و فروشنده زین من را تنظیم کرد، گیج شدم. پاهای من به سختی میتوانستند زمین را لمس کنند، و به نظر نمیرسید همه چیز درست باشد. او به من توضیح داد که آنها نباید زمین را لمس کنند. در حالت ایدهآل، زانوهای من فقط هنگام پدال زدن باید کمی خم شوند و پای من باید در هر حالت پایین باشد.
با دوچرخه خود به یک تست سواری بروید. اما چندین نکته مهم هستند که باید به آنها توجه داشته باشید:
- راحتی و آسایش: آیا با دوچرخهای که انتخاب کردهاید راحت هستید؟ اگر دوچرخه از نوع ترکیبی است، آیا با نشستن در حالت راست راحت هستید؟ اگر این یک دوچرخه جادهای است که قصد دارید از آن برای مسافرت استفاده کنید، آیا در مدت زمان لازم برای رسیدن به محل مورد نظر میتوانید پدال بزنید؟
- قابلیت اداره دوچرخه در ناحیه مورد نظر: در حالت ایدهآل شما باید دوچرخه خود را در سطوح مختلف تست کنید و ببینید چگونه کار میکند.
- ظرفیت حمل: اگر قصد دارید وسایل خود را با دوچرخه خود حمل کنید، حتما دوچرخه را برای حمل وسایل تست کنید. اگر دوچرخه سب باشد ممکن است برای سواری دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است شما وسایل جانبی مختلفی را به دوچرخه متصل کنید.
ممکن است شما بخواهید سواری با انواع دوچرخهها را تست کنید و سواری با انواع سبکها را تجربه کنید. اگر شما به دوچرخه سواری علاقهمند نباشید روال انتخاب شما کمی پیچیده خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم اصول اولیه را ارائه دهیم تا بتوانید انتخاب بهتر مناسبتری را داشته باشید.