آموزشیاخبار دنیای دوچرخهراهنمای خرید لوازم دوچرخه

هر آن‌چه که باید در مورد لاستیک دوچرخه مکسس بدانید

در این مقاله به معرفی برند معتبر ساخت لاستیک دوچرخه Maxxis و تکنولوژی‌های تولید آن می‌پردازیم.

به بهانه خبر خوش عرضه لاستیک دوچرخه ماکسیس (یا مکسس) از جانب نمایندگی آن در ایران یعنی شرکت انرژی موتور، بر آن شدیم تا مقاله جامعی که به زحمت آقای کیوان شفیعی گردآوری و تنظیم شده را برای شما به اشتراک بگذاریم. امید است که با مطالعه این مطلب به اطلاعات کافی در مورد محصولات این برند معظم دست یافته و از لذت کافی در خرید لاستیک دوچرخه ماکسیس بهره‌مند شوید.

آشنایی با برند Maxxis

این برند همواره در رده چند برند برتر کشور تایوان بوده است. لاستیک دوچرخه ماکسیس از تخصص‌ و اصلی‌ترین تولید این برند بوده و هست. از زمان تأسيس MAXXIS INTERNATIONAL بیش از 50 سال می‌گذرد. MAXXIS که در تایوان تأسیس شد کار خود را با ساخت لاستیک دوچرخه آغاز کرد و خیلی زود تولید خود را به لاستیک‌های ،خودرو کامیون سبک ،ATV موتورسیکلت تریلر و غیره گسترش داد. این برند معتبر با تولید محصولات خاص و با کیفیت بالا به زودی توانست جایگاه خود را این صنعت ثابت نماید. امروزه MAXXIS محصولات خود را در 5 قاره و بیش از 180 کشور توزیع و بیش از 30000 نفر پرسنل را اداره می‌کند. این شرکت در سال 1985 اولین مرکز توزیع خود را در آمریکای شمالی افتتاح کرد و امروزه بیش از نیم میلیون فوت مربع فضای انبار در سرتاسر ایالات متحده دارد.

با توجه به سابقه و تولیدات منحر بفرد، MAXXIS به عنوان یک برند موفق با ارائه تایرهای با کیفیت بالا جهت اسفاده قهرمانان (ورزشکاران المپیک و رکوردداران جهانی) فعالیت نموده است. در جهت حفظ و ارتقا کیفیت مهندسین MAXXIS در مراکز تحقیق و توسعه خود با استفاده از آخرین فناوری تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات لاستیک ماکسیس Maxxis به بهترین شکل و پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز در اختیار علاقمندان این محصولات قرار گیرند.

اعتبار و عظمت برند ماکسیس

MAXXIS همچنین دارای بزرگترین مرکز آزمایش تایر در چین است و از تمام مصرف کنندگان محصول خود میخواهد که باز خورد و عملکرد لاستیکها را در سخت ترین شرایط به این مرکز گزارش دهند. نام تجاری MAXXIS برای بیش از 30000 کارمند مایه افتخار است و از آنجایی که مشتریان بهترین سفیران این برند هستند این شرکت متعهد به ارایه محصولات خوب و خدمات عالی به آنها است. موقعیت برند MAXXIS نشان میدهد که ما چه کسی هستیم و در کجا ایستاده ایم از این رو میتوانیم این برند را از رقبای خود متمایز کنیم. از آنجا که MAXXIS یک شرکت بزرگ بین المللی ،است با تبلیغات محیطی در بیلبوردها و نمایشگرها تا تبلیغات چشم نواز در مجلات بزرگ، در سراسر جهان یک حضور بین المللی قوی ایجاد کرده است.

Maxxis و دوچرخه

اگر شما هم از دوست‌داران ورزش مفرح دوچرخه سواری باشید حتما نام لاستیک دوچرخه ماکسیس را شنیده‌اید. تایرهای MAXXIS چه برای مسافتهای طولانی (سایکل) یا مسابقات جاده ای (کورسی) طاقت فرسا و چه برای دوچرخه سواری کوهستان و سایکل کراس یا مسابقاتBMX، لاستیک‌های MAXXIS به عنوان لاستیک برتر دوچرخه سواران، علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌ها در سراسر جهان مشهور شده است.

ما برای ارائه بهترین محصولات MAXXIS برای دوچرخه سواران اهمیت زیادی قائل هستیم و دائماً در تلاشیم تا راه هایی را برای بهبود و فناوری ای که در ساخت هر تایر MAXXIS به کار میرود به طور هوشمندانه و کاملاً تحقیق شده محصولاتی را برای شما به ارمغان آوریم. شما می توانید در طول سفر زندگی خود در دوچرخه سواری به آنها اعتماد کنید.

در ادامه ما با بررسی تکنولوژی‌ها و ابداعات برند مکسیس برخی از جدیدترین و جزیی‌ترین فناوری‌ها و تحول علمی در لاستیک‌های دوچرخه را نشان می‌دهیم.


تکنولوژی‌ها مورد استفاده در لاستیک دوچرخه ماکسیس

امروزه به سبب توسعه همه جانبه صنعت در زمینه تولید لاستیک دوچرخه که به لطف کمپانی‌های بزرگ همچون Maxxis صورت گرفته شاهد هستیم که دوچرخه سواران قادر به انجام رقابت‌های سخت با کمترین مشکل و بالاترین هندلینگ هستند. قطعا این مورد به سبب تکنولوژی‌ها و ابدعاتی است که با تلاش فراوان مهندسین صورت گرفته است.در ادامه به معرفی فن‌آوری‌های مورد استفاده در لاستیک دوچرخه ماکسیس خواهیم پرداخت.

ساختار اولیه لاستیک

دوچرخه-کوهستان-اورلرد-Overlord-27.5-FOSTER-D

BEAD – بید: عملکرد بید این است که تایر را در هنگام باد کردن با طوقه در تماس نگه می‌دارد. به طور کلی نقش بید در تایر عبارت است: از ایجاد ثبات کافی جهت استقرار تایر روی طوقه و تحمل فشار باد داخلی و بار وارده بر تایر جهت جلوگیری از خروج باد.

  • بید سیم (مفتولی) : یک سیم فلزی سفت و سخت به عنوان نگهدارنده که در آن استحکام مورد نیاز است.
  • بید تاشو: بید تاشو به راحتی تایر را روی طوقه محکم نگه میدارد اما وزن کمتری دارد این بید از الیاف آرامید تابیده شده ساخته شده است.
  • بید فیبر کربن: این بید بسیار انعطاف پذیر با استحکام بالا برای مقاومت در برابر نیروهای وارد شده برای تایرهای جاده (کورسی) که تحت فشار بالا هستند طراحی شده است.

پوشش – CASING

  • پوشش تک لایه:  یک لایه نایلونی که از بید تا بید عرض تایر پیچیده شده است این پوشش تک لایه به خوبی با زمین مطابقت دارد و وزن سبکی دارد.
  • پوشش دو لایه: دو لایه از پوشش نایلونی که از بید به بید (عرض تایر) پیچیده شده است که باعث محافظت بیشتر و استحکام دیواره جانبی را برای کاربردهای تایرهای اندرو و دان هیل فراهم میکند(لاستیک هایی با پوشش DOUBLEDOWN و DOWNHILL).

ساختار WIDE TRAIL: ساختار WIDE TRAIL (WT)جهت بهینه سازی طرح آج تایر و نمای طوقه های مدرن و پهن‌تر امروزی معرفی شده است. تایرهای سنتی حول طوقه‌های قدیمی‌تر و باریک‌تر طراحی می‌شوند و نمای تایر بیش از حد چهارگوش دیده می‌شود که منجر به عملکرد کمتر از حد مطلوب می‌شود. تایرهای WT برای عرض طوقه‌های داخلی تا 35 میلی‌متری بهینه سازی شده‌اند. اما دوچرخه سوارها محدوده 30 تا 35 میلی‌متر عرض طوقه را بیشتر ترجیح می‌دهند.
تایرهای MAXXIS WIDE TRAIL XC برای استفاده با طوقه‌های عرض داخلی 30 میلی‌متری بهینه سازی شده‌اند، اما روی طوقه‌های باریک تا 25 میلی‌متر هم عملکرد خوبی خواهند داشت.

TUBELESS READY: لاستیک‌های بدون تیوب مزایای بسیاری را برای دوچرخه سوار فراهم می‌کنند. توانایی اجرای فشار هوای کمتر که کشش را بهبود می‌بخشد، مقاومت غلتشی کمتر در مقایسه با تایرهای تیوبی و احتمال مسطح شدن کمتر یا تغییر شکل به دلیل عدم وجود تیوپ، لاستیک‌های تیوبلس با حروف “TR” در دیواره کناری نشان داده می‌شوند.
لاستیک‌های تیوبلس باید روی طوقه‌های سازگار تیوبلس سوار شوند و برای حفظ و تحمل فشار نیاز به استفاده از مایع درزگیر تیوبلس دارند. مایع‌های درزگیر تیوبلس مزیتی که دارند باعث می‌شوند تا سوراخ‌های کوچک آب بندی شود. حتماً مایع درزگیر تیوبلس خود را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز آن را عوض کنید زیرا به مرور زمان خشک می‌شود. درزگیرهای مایع فقط باید در انواع لاستیک‌های زیر استفاده شود:
تیوبلس کورسی، تیوبلار(دورچسب) و تیوبلس کوهستان. همچنین استفاده از مایع درزگیر تیوبلس دیگر در هر تایر MAXXIS گارانتی را باطل می‌کند.

دورچسب – TUBULAR: تایرهای سنتی که در آن تایر دوخته شده یا به دور یک تیوپ پیچیده می‌شود. این نوع تایرها باید روی طوقه های خاص چسبانده یا به وسیله نوار طوقه چسبانده شوند.


تکنولوژی پوشش محافظ و ضد پنچری

TPI: جهت سنجش تراکم رشته‌ها در تایر از واحدی به نام رشته بر اینچ یا TPI (THREAD PER INCH) استفاده می‌شود. منظور تعداد نخ‌هایی که از یک اینچ مربع از یک لایه پوشش لاستیک عبور می‌کنند نامیده می‌شود. TPI پایین‌تر مثلا 60 مقاومت بیشتری در برابر پنجری، پارگی و سایش دارد اما سنگین‌تر و TPI بالاتر مثلاً 120 تطابق بهتری با زمین دارد و در عین حال که وزن لاستیک را کاهش می‌دهد سواری نرم تر و راحت تری را ارائه می دهد.

SILKWORM: کرم ابریشم یک ماده انحصاری است که در پوشش CASING بعضی از مدلهای تایر MAXXIS گنجانده شده که مقاومت در برابر پنجری و پارگی تایر را افزایش می دهد. کرم ابریشم در زیر آج تایر قرار می‌گیرد و از مجموعه لایه‌های بدنه و پوشش لاستیک در برابر سایر آسیب‌ها محافظت کند.

ZK: نسل جدیدی از مواد ضد پنچری است که سبک‌تر، انعطاف پذیرتر و قوی‌تر از مواد قبلی مانند K2 است. MAXXIS معمولاً از ZK به عنوان یک لایه محافظ استفاده می‌کند که در زیر آج در وسط لاستیک قرار دارد. لایه جدید ضد پنچری ZK از یک فیبر پلیمری کریستال مایع تشکیل شده که احتمال پنچری را تا 7 درصد کاهش می‌دهد.


موارد مهم در پوشش محافظتی

EXO: معنی این عبارت بر روی لاستیک دوچرخه ماکسیس چیست؟ یک ماده مقاوم در برابر پارگی و سایش بوده که شرکت MAXXIS به دیواره‌های جانبی بسیاری از تایرهای سبک دوچرخه‌های کوهستانی و GRAVEL خود اضافه کرده است. این پارچه متراکم بافته شده سبک وزن و بسیار انعطاف پذیر است که تضمین کننده عالی عملکرد تایر در مسیرهای کوهستانی می‌باشد. تایرهای با دوام محافظ EXO را برای سواری‌های با سبک GRAVEL و XC و TRAIL انتخاب کنید.

EXO+: یک گزینه خوب جهت حفاظت در برابر پنچری‌های معمولی در تایرهای MAXXIS است. برای دوچرخه سواری در سراسر مسیرهای کوهستانی و دوچرخه‌های الکتریکی سبک وزن مناسب می‌باشد. این تایر با یک پوشش بادوام TPI60 و لایه محافظ جادویی EXO را در دیواره های کناری اضافه کرده و آن را با یک لایه پلیمری (BUTYL RUBBER) در اطراف بید(BEAD) پر می‌شود.

پوشش سخت و لایه EXO از آسیب رساندن سنگها و عوامل سخت بر روی زمین به تایر جلوگیری می‌کند در حالیکه این لایه پلیمری (BUTYL RUBBER) PINCH FLATS باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به طوقه دوچرخه نیز می‌شود.

DOUBLEDOWN(DD): دو برابر کردن DD راه حل لایه پوششی برای مسابقات اندرو و استفاده از دوچرخه‌های برقی است. دو لایه از جنس پوشش سبک وزن TPI120، با یک لایه دیوار پلیمری (BUTYL RUBBER) در دو طرف BEAD ترکیب شده تا یک تایر بسیار بادوام با بازخورد بیشتر نسبت به تایرهای پوششی DOWNHILL ایجاد کند. لاستیک‌های DOUBLEDOWN نسبت به همتایان خود در DOWNHILL سبک‌تر هستند. اما واقعاً تفاوت در احساس مسیر است که این دو را از هم متمایز میکند.


DOWNHILL(DH): همانطور که از نام آن پیداست این پوشش محافظ لاستیک دوچرخه مکسیس برای مدل‌های دان‌هیل و استفاده شدید در تمام کاربردهای سرازیری و شدت‌دار از مسابقات دان‌هیل گرفته تا دوچرخه سواری در پارک ها طراحی شده است. یک تایر MAXXIS DOWNHILL با دو لایه از پوشش بادوام 60 TPI به همراه یک لایه دیواری پلیمری (BUTYL RUBBER) ساخته شده که از هر طرف BEAD به دیواره جانی کشیده شده است. این لایه دیواری پلیمری از PINCH FLATS طوقه را از ضربه ها محافظت می کند و پایداری هر چه بهتره دیواره جانبی تایر را فراهم می کند.

انواع ترکیبات لاستیک: مهم‌ترین بخش تایر ترکیب لاستیکی داخل آج است. با تغییر مقادیر اجزای مختلف فرمول متریال ،لاستیک، مهندسان می‌توانند عملکرد دو تایر یکسان را کاملاً متفاوت انجام دهند لیستی از ترکیبات MAXXIS و ویژگی‌های متمایز آنها در زیر آمده است.

  • ترکیب تک: یک ترکیب در سراسر آج که برای طول عمر و عملکرد بهتر بهینه شده است.
  • دو ترکیبی:  مورد استفاده در آج تایرهای خاص برای ارائه مقاومت غلتشی کمتر ROLLING RESISTANCE و افزایش چسبندگی در پیچ ها دیده شده است.
  • ترکیب سه گانه: سه ترکیب در تایرهای مسابقه ای در نظر گرفته شده اند تا عملکرد بدون افت و خیزی را داشته باشند.

MAXXSPEED: در سال 2023 بهترین و بالاترین ترکیب لاستیک دوچرخه ماکسیس برای مسابقات XC است. یک ترکیب با محتوای سیلیس بالا که مقاومت غلتشی را کاهش و در عین حال کشش را افزایش می‌دهد. (الیاف سیلیس الیافی هستند که از سیلیکات سدیم (شیشه آب) ساخته شده‌اند). در مقایسه با MAXXSPEED قبلی ترکیب جدید تقریبا 25 درصد نیروی مقاومت غلتشی کمتری دارد (با استفاده از همان الگوی آج ساختار و فشار تایر). آزمایش نشان می‌دهد که ترکیب جدید می‌تواند تا یک دقیقه در طول یک مسابقه ۹۰ دقیقه ای از زمان صرفه جویی کند.


تکنولوژی‌های ترکیبی

3C MAXXSPEED: این سه ترکیب در لایه بیرونی که عمدتاً در لاستیک‌های کراس کانتری (XC) استفاده می‌شوند. این مورد به طور ویژه برای کاهش مقاومت غلتشی و سایش کمتر آج و کشش بهتر تنظیم شده‌اند.

3C MAXXTERRA: یک پیکربندی ترکیبی سه گانه میانی که در خط تولید تایرهای کوهستانی MAXXIS استفاده می‌شود. ترکیب 3C MAXXTERRA کشش بیشتری را نسبت به 3C MAXXSPEEDارائه می‌کند. با این حال در برابر سایش آج بسیار مقاوم است. همچنین مقاومت غلتشی کمتری نسبت به MAXXGRIP ارائه نموده که آن را برای کاربری تریل در هر شرایطی ایده آل می‌کند.

3C MAXXGRIP: ترکیب 3C MAXXGRIP از چسبناک‌ترین و کمترین مقاومت غلطشی در لاستیک‌های دوچرخه کوهستان MAXXIS است. این ترکیب با کشش بالا همان ترکیبی بوده که توسط برترین و بهترین ورزشکاران مسابقات جام جهانی DOWNHILL و ENDURO مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت در پیکربندی‌های مختلف بدنه تایرهای MAXXIS دیده و برای پوشش، حمایت و موفقیت همه دوچرخه سواران در دسترس قرار گرفته است.


کاربرد مدل‌های مختلف لاستیک دوچرخه ماکسیس

در نهایت خلاصه ای از کاربردهای هر کدام از محصولات را خدمت شما ارائه می‌دهیم:

  • پوشش EXO به همراه 3C MAXXGRIP = سواری در مسیرهای سبک تریل در شرایط مرطوب و نرم
  • پوشش EXO+ به همراه 3C MAXXGRIP = سواری همه جانبه خصوصا سبک تریل در مسیرهای مرطوب و نرم
  • پوشش DOUBLEDOWN به همراه 3C MAXXGRIP = مسابقه ی اندرو و دوچرخه های برقی اندرو
  • پوشش DOWNHILL به همراه 3C MAXXGRIP = دوچرخه های برقی اندرو، مسابقات دان هیل

 

امتیاز کاربران: 4.6 ( 1 رای)

2 دیدگاه

  1. لاستیک مکسس حرف نداره اگر کسی تجربه استفاده ازش رو داشته باشه واقعا متوجه میشه که هیچ برندی قابل مقایسه با مکسس نیست

  2. برای شهرهای با آب و هوای خشک که عالیه و از نظر چسبندگی و نرمی موقع سواری با بقیه تایرها کلا متفاوته. تو بقیه برندها مثل شوالب وقتی میگردی میبینی که تو مناطق خشک واقعا مثه پاک کن سریع لاستیمک تموم میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا