نگهداری دوچرخه
به علت شرایط اقتصادی و صرف هزینههای بالا برای تهیه کالا، حفظ و نگهداری آن بسیار مهم است. مراقبت مرتب از دوچرخه علاوه بر کاهش هزینههای سرویس و تعمیر، در داشتن کیفیت سواری بالاتر کمک شایانی به شما میکند. با مطالعه این مقاله و عمل به نکات ذکر شده هزینههای تعمیر دوچرخه شما به صفر میرسد و استرس شما به هنگام دوچرخه سواری کاهش مییابد.
مکان نگهداری دوچرخه
فریم دوچرخه معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل طراحی شدهاند از این رو باید دوچرخه خود را در مکانی خشک و بدون رطوبت نگه داری کنید. اگر امکان نگهداری دوچرخه را در مکانهای مسقف ندارید، دوچرخه خود را به وسیله پلاستیک بپوشانید تا از خوردگی فریم و قطعات فلزی دوچرخه شما جلوگیری شود.
بررسیهای قبل از استفاده
دوچرخه خود را بعد یا قبل از هربار استفاده حتما چک کنید. برای چک کردن دوچرخه خود چک لیست تهیه کنید تا بتوانید راحتتر به بررسی دوچرخه خود بپردازید. در ادامه به مهمترین نکات که به هنگام چک کردن دوچرخه باید به آنها توجه کنید میپردازیم.
باد تایر : اگر به تایر خود توجه کنید Min و Max برای میزان باد تایر تعریف شده است. اگر به دوچرخه سواری در مسیرهای کوهستانی میروید تایر خود را کمی بیشتری از Min باد بزنید. حال اگر به دوچرخه سواری در مسیر شهری میروید برای داشتن سواری سرعتی باد تایر خود را کمی کمتر از حد Max پر کنید.
لاستیک : پیش از استفاده از دوچرخه حتما به تایر دوچرخه توجه کنید تا در صورت خوردگی تایر و پنچری آن را رفع کنید. پنچری تایر از جمله مشکلات ایجاد شده برای شما به هنگام دوچرخه سواری است که شما با همراه داشتن کیت پنچرگیری به سادگی این مشکل را رفع خواهید کرد.
ترمز : چک کردن و اطمینان از ترمزگیری دوچرخه از دیگر نکات مهم به هنگام چک کردن دوچرخه است. اگر ترمزهای دوچرخه شما از نوع ویبریک و دیسک سیم باشد شما به سادگی میتوانید آنها را فیکس کنید اما اگر ترمزهای دوچرخه شما از نوع دیسک مکانیکی بود و نیاز به تعویض روغن داشت حتما به تعمیرکار دوچرخه مراجعه کنید.
اطمینان از محکم بودن پیچها : گاهی برای شما پیش آمده که به هنگام استفاده از وسایل مختلف، پیچهای آن از هم جدا شوند و گاهی این شل بودن پیچها باعث خرابی وسایل شما میشود. از این رو چک کردن پیچها قبل از دوچرخه سواری بسیار مهم است. برای محکم کردن پیچهای دوچرخه خود، دسته آلن تا حد زیادی مشکلات شما را برطرف خواهد کرد.
برای خرید آچار دوچرخه میتوانید روی لینک کلیک کنید.
شستشوی دوچرخه و روغن کاری
به هنگام تمیز کردن دوچرخه به هیچ عنوان فریم دوچرخه خود را با استفاده از آب تمیز نکنید و درصورت لزوم و استفاده از آب به سرعت دوچرخه را خشک کنید. دیسک و طوقه دوچرخه خود را در صورت لزوم بشویید و به هنگام شسشتوی دیسکها از اسپری مخصوص استفاده کنید و در صورت دسترسی نداشتن به اسپری از بنزین و گازویل برای تمیز کردن دیسک استفاده کنید.
قبل از روغن کاری بخشهای مختلف دوچرخه از جمله دیسک و سیستم دنده آنها را با دقت بشویید. برای روغن کاری سیستم دنده و و ترمزهای خود حتما از روغن مخصوص استفاده کنید. استفاده از روغنهایی مانند روغن چرخ و روان کنندههای موجود در بازار باعث جرم گرفتن سیستم دنده و سیستم ترمز میشود و این جرم گرفتن باعث خوردگی این قسمتها خواهد شد و برای شما هزینه زیادی را دربر خواهد داشت. برای خرید روغن روان کننده مخصوص سیستم دنده میتوانید اینجا کلیک کنید.
برای روغن کاری سیستم دنده، روغن را برروی زنجیر اسپری کنید یا بریزید و به صورت برعکس پدال بزنید تا تمام سیستم دنده شما آغشته به روغن شود. توجه کنید کنید که آغشته شدن دیسک به روغنهای روان کننده باعث کاهش کیفیت ترمز گیری در دوچرخه شما میشود.
نحوه استفاده صحیح از دوچرخه :
در ابتدا باید توجه کنید که دوچرخهای که خریداری کردهاید برای چه سبک سواری طراحی شده است. برای مثال استفاده از دوچرخه شهری در کوهستان باعث خرابی دوچرخه شما میشود پس به هنگام خرید دوچرخه با دقت اینکار را انجام دهید. برای مشاهده راهنمای خرید دوچرخه میتوانید از طریق لینک قرار داده شده، خرید بهترین دوچرخه متناسب با نیاز خود را تجربه کنید.
یکی از مهمترین مباحثی که ذهن دوچرخه سواران را درگیر میکند نحو تعویض دنده است. تعویض ناصحیح دنده منجر به کشیدگی شانژمان و پارگی زنجیر خواهد شد. برای داشتن نحو صحیح تعویض دنده در ابتدا باید گفت که طبقها برای داشتن سواری سرعتی و خودروها برای داشتن هرزگرد طراحی شدهاند. زمانی که میخواهید در مسیرهای شهری پدال بزنید، زنجیر را روی بزرگترین طبق قرار دهید. برای انجام این کار باید زنجیر روی خودروهای کوچکتر قرار گیرد. توجه کنید که در این حالت خودرو های خود را بالاتر از یک سوم پایین نبرید.
برای داشتن سواری باکیفیت در کوهستان، زنجیر را روی یک سوم بالایی خودرو قرار دهید و در عوض زنجیر را روی کوچکترین طبق قرار دهید. طبق میانی را برای خودروهای میانی نگه دارید و در صورت نیاز از آنها استفاده کنید.