اخبار دنیای دوچرخه

تاریخچه رشته دوچرخه سواری در المپیک

بررسی تاریخچه رشته دوچرخه سواری در المپیک

رشته دوچرخه‌ سواری در المپیک

دوچرخه یکی از وسایل حمل و نقل کلاسیک به شمار می‌آید و تمام مردم جهان با آن آشنا هستند. قرار است در این مقاله از فروشگاه اینترنتی آریا چرخ، به رشته و تاریخچه دوچرخه سواری در المپیک بپردازیم. دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش مفید و مفرح نیز شناخته شده که بدون نیاز به هزینه اضافی و صرفا با داشتن یک دوچرخه مناسب می‌توانید سلامتی خود را حفظ کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رشته یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های ورزشی المپیک به شمار می‌آید.


تاریخچه رشته دوچرخه‌ سواری در المپیک

تاریخچه رشته دوچرخه سواری در المپیک

پیش از آنکه به تاریخچه رشته دوچرخه سواری در المپیک بپردازیم بهتر است بدانید همه کودکان پس از راه رفتن، اولین وسیله‌ای که برای تفریح از آن استفاده می‌کنند، دوچرخه است. حتی در کشورهای اروپایی نیز همچنان از این وسیله کلاسیک برای حمل و نقل استفاده می‌شود.
حتی به این نتیجه رسیده‌اند، که این وسیله نقلیه ساده تاثیر زیادی بر پاکیزه بودن هوا، سلامت جسمی و روحی، کاهش هزینه‌ها، کاهش چشمگیری در میزان مصرف سوخت‌های فسیلی و دیگر موارد داشته است.

با گذشت زمان این ورزش به یک رشته تخصصی و حتی المپیکی تبدیل شده و ورزشکاران زیادی در این رشته تاکنون مدال‌های رنگارنگی کسب کرده‌اند.

اولین مسابقات دوچرخه‌ سواری در المپیک

دوچرخه سواری از اولین دوره بازی‌های المپیک مدرن در سال 1896 یونان حضور داشته است (جز رشته‌های نخستین المپیک به شمار می‌آید). در آن دوره، 19 دوچرخه سوار آقا از 5 کشور در 6 رشته با یکدیگر رقابت کردند.

شرکت‌کنندگان این مسابقات از کشورهای اتریش، فرانسه، آلمان، بریتانیا و یونان بودند. از یونان 9 رکابزن، آلمان 5 رکابزن، بریتانیا و فرانسه هرکدام 2 رکابزن برای رقابت در مسابقات آمده بودند. نتیجه این مسابقات این گونه بود: فرانسه در این مسابقات شش مدال بدست آورد که چهار طلا در بین آنها وجود داشت. یونانی‌ها چهار مدال کسب کردند و اتریش تنها با یک شرکت کننده توانست سه مدال کسب کند.

مشاهده لوازم دوچرخه

دوچرخه سواری در المپیکدر حال حاضر دوچرخه‌ سواران در چهار بخش باهم رقابت می‌کنند

دوچرخه سواری در پیست مهم‌ترین نکته‌ای که درباره آن وجود دارد سالن می‌باشد و پیست مسابقات با زاویه‌ 33 درجه نسبت به سطح افقی است که به این نوع پیست‌ ولودروم می‌گویند.

دوچرخه سواری جاده

  • استقامت جادهمسابقات استقامتی جاده، همه رکاب‌زنان با هم شروع به حرکت می‌کنند. این مسابقات یک روزه و در یک مسیر بسته انجام می‌گیرد، در مواردی به صورت مرحله‌ای نیز می‌باشد. مسابقات استقامت جاده از مهم‌ترین مسابقات المپیکی می‌باشد.
  • تایم تریل انفرادیاین مسابقات زیر مجموعه دوچرخه سواری جاده است. رکاب‌زنان فاصله زمانی 2 دقیقه‎‌‌‌ای نسبت به یکدیگر شروع می‌کنند و مسافتی بین 40 تا 50 کیلومتر می‌پیمایند، در پایان هر رکاب‌زنی که زمان کمتری در رسیدن به خط پایان داشته باشد عنوان قهرمانی را از آن خود می‌کند.
  • تایم تریل گروهی : این مسابقه به صورت گروهی می‌باشد ولی در مسابقات المپیکی جایگاهی ندارد. گروه‌های این مسابقات 3 تا 10 رکابزن دارد.
  • از ویژگی‌های مهم دوچرخه مسابقات، سبک بودن و باریکی طوقه و تایر آن است و مهم‌تر از آن دسته‌ فرمان پایین‌تر از زین است و به دوچرخه کورسی معروف‌اند.

دوچرخه‌ سواری کوهستان

این نوع از مسابقات همانطور که از نامش پیداست در مسیرهای کوهستانی و خاکی صورت می‌گیرد. در چند دسته: کراس کانتری، اسپرت، تریل، دانهیل و… قرار می‌گیرد که تفاوت آنها در سبک و مدل دوچرخه، ناهمواری و همواری مسیر و قوانین می‌باشد.

بخش BMX (مردان) : این رشته فقط برای مردان بوده و در یک مسیر بسته 350 متری ناهموار در 4 دور انجام می‌گیرد که سطح‌های شیب‌دار، با ارتفاع 4 تا 5 متر است. این مسابقات در دو بخش آزاد و سوپرکراس تشکیل می‌شود. حرکات نمایشی نیز در آن آزاد و بر امتیازگیری از داوران حرکات نمایشی تاثیر دارد.

پس از اولین مسابقات المپیک این رشته به یکی از رشته‌های محبوب و پر رقابت تبدیل شد، به گونه‌ای که حتی بانوان نیز به آن علاقه‌مند و برای کسب عناوین قهرمانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.


مقام‌ آورترین کشور‌ها در رشته دوچرخه‌ سواری

در بین تمام کشورها و مسابقات دوچرخه سواری آمریکا، آلمان، فرانسه، سوئیس و ایتالیا جزء مقام‌آورترین کشورها هستند و اسامی آنان در بین 10 کشور برتر از این رشته به چشم می‌خورد. البته اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری (The Unico Cycliste International) UCI با کشورهای آمریکا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا و سوئیس ایجاد شد که هم اکنون این اتحادیه در کشور سوئیس می‌باشد.

دوچرخه‌ سواری بانوان در المپیک

بانوان در مسابقات رشته دوچرخه سواری، بخش جاده‌ای و سالنی با یکدیگر رقابت می‌کردند و اولین قهرمان خانم در این مسابقات دوچرخه سواری کانی کارپرتنز از آمریکا بوده. مسابقات دوچرخه سواری برای بانوان با محدودیت‌هایی به نسبت آقایان مواجه می‌باشد. همچنین بانوان نسبت به آقایان مسافت کمتری در دوچرخه سواری می‌گذرانند.

از ایران سمیه یزدانی اولین مدار آورنده مسابقات دوچرخه سواری بانوان در سال 2019 بوده.

منبع: فروشگاه دوچرخه آریا چرخ

 

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا