بررسی انواع دوچرخههای برقی کلاس جهانی
انواع دوچرخههای برقی در کلاس جهانی کداماند؟
ایده دوچرخههای برقی مدت زیادی است که اجرایی شده است ولی در دهههای گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فناوری بهتر، باتریهای کوچکتر و سبکتر که بهبود یافتهاند و قیمت کمتر باعث شده است تا این مدل دوچرخه بتواند انتخاب مناسبی برای بسیاری از سوارکاران باشد.
این دوچرخهها که معمولا دوچرخه الکترونیکی یا دوچرخه برقی نامیده میشوند، درصد زیادی از سهم فروش دوچرخههای بازار را در بر گرفتهاند و این میزان رو به افزایش است.
در آلمان، یکی از بزرگترین بازارهای دوچرخه در اروپا در سال 2017، 20% فروش خود را از دوچرخههای برقی داشته است و در بلژیک این میزان 50٪ است، در حالی که میزان فروش در ایالات متحده بسیار کمتر است. این دوچرخهها برای دوچرخه سواری ایدهآل هستند، به راحتی از تپهها و ناهمواریها و موانع عبور میکنند به کمک این مدل میتوان مسافتهای طولانیتر را راحتتر پیمود به علاوه امکان حمل بارهای سنگینتر نسبت به دوچرخه معمولی نیز وجود دارد. فراتر از کاربردی بودن و ویژگیها این دوچرخهها به شدت سرگرم کننده و جذاب هستند. این دوچرخهها به شما امکان میدهند مسافت بیشتری را طی کرده و از مسیر خود لذت ببرید. با گسترش دسته E-MTB این دوچرخهها دیگر با کوهستان و جنگل غریبه نیستند.
انواع مختلفی از دوچرخه الکترونیکی از نظر طراحی، سیستمهای حرکتی، تنظیمات باتری و کاربرد اصلی در صنعت وجود دارد. بیایید نگاه دقیقتری داشته باشیم.
کلاسهای دوچرخه برقی: Pedal Assist در مقابل Throttle
کلاس 1: Pedal Assist / Pedelec
متداولترین نوع دوچرخه برقی کمک پدال یا pedal assist است. در این مدل که موتور کمک میکند، و قدرت انتقال یافته به چرخ عقب را افزایش میدهد. پدال زدن حتی در دندههای بالا نیز بسیار کمتر از حد معمول کار میکند، این امر باعث میشود در تپههای شیبدار سرعت بالاتر و صعود بی دردسر باشد. اما این سیستم نمیتواند بیش از 25 کیلومتر در ساعت (کیلومتر در ساعت) یا تقریباً 15 مایل در ساعت سرعت داشته باشد. در ایالات متحده آمریکا سرعت این کلاس محدود به تقریباً 32 کیلومتر در ساعت یا 20 مایل در ساعت است. از این دوچرخه در بیشتر جادهها و مسیری که دوچرخههای معمولی مجاز هستند استفاده میشود و به مجوز اضافی احتیاج ندارند.
کلاس 2 : Throttle
Throttle مانند دریچه اتومبیل یا موتور سیکلت یا روروک مخصوص بچهها، دوچرخه الکترونیکی را به جلو هدایت میکند. در بیشتر مدلها بسته به میزان فشار گاز دریچه گاز، مقدار متغیر نیرو را تأمین میکنند. این مدل کمتر از pedal assist مورد توجه قرار گرفته است زیرا بسیاری از کشورها قوانینی دارند که آنها را به طور کامل ممنوع میکند.
کلاس 3: Speed Pedelec
طراحی speed pedelec همانند standard pedelec است اما همانطور که از نام آن پیداست، این مدلها میتوانند حداکثر سرعت بالاتر از 45 کیلومتر در ساعت یا تقریباً 28 مایل در ساعت را داشته باشند. در بسیاری از مناطق، این کلاس از دوچرخه الکترونیکی به عنوان وسیله نقلیه موتوری در نظر گرفته میشود و نیاز به مجوز یا گواهینامه دارد.
Hub Motors در مقابل Mid-Drive
موتور Front Hub
این مدل سادهترین و از نظر امکانات نیز محدودترین مدل به حساب میآید. موتورهای front hubمعمولاً فقط در سیستمهای دریچه گاز استفاده میشوند. استثنائاتی مانند دوچرخه الکترونیکی تاشو Brompton وجود دارد که از موتور front hub و pedal assist استفاده میکند. این مدل اکثرا در مشکل داشته دارند زیرا اکثر وزن دوچرخه روی چرخ عقب است. با توجه به این محدودیتها، موتور front hub کم فروشترین دوچرخه الکترونیکی است و بیشتر در کیتهای تبدیل ارزان قیمت وجود دارد زیرا تقریباً میتوان به هر دوچرخه این کیتها را اضافه کرد.
موتور Rear Hub
یک موتور Rear Hub میتواند هم دریچه گاز و هم پدال را در خود جای دهد و در بسیاری از سیستمها هر دو را با تلنگر سوئیچ ارائه میدهند. این مدلها همچنین میتوانند در قابهای دوچرخهای غیر تاشو با یکپارچهسازی با سیستم عامل متناسب باشند، بنابراین آنها برای تبدیلهای الکتریکی محبوبترین هستند. این مدل بسیار ارزان است. با این حال، این مدل با توزیع ناهموار وزن موتور در چرخ عقب میتواند در کنترل اثر بگذارد. موتورهای اصلی Rear Hub شامل BionX ، Stromer ، Xion ، Dapu و BaFang هستند.
موتور Mid-Drive
در سیستم دوچرخه برقی میان رده یا Mid-Drive موتور در مرکز قاب دوچرخه همراه با میللنگ و براکت پایین قرار دارد و از آنجایی که موتور با پدال فعال میشود، یک دوچرخه با سیستم Mid-Drive همیشه pedelec خواهد بود. طراحی Mid-Drive مزایای بسیاری نسبت به hub motor دارد و آن را تبدیل به سیستم انتخابی برای اکثر دوچرخههای تولید pedal assist میکند. Mid-Drive گشتاور بیشتری نسبت به hub motor مشابه دارد و با قرار گرفتن در مرکز آن، وزن بیشتری را بر روی دوچرخه توزیع میکند. یک سنسور گشتاور می تواند برای اندازه گیری مقدار ورودی از راننده آسانتر باشد. سنسور اجازه میدهد تا میزان کمک به طور خودکار متغیر باشد تا با شدت پدال زدن سوار مطابقت داشته باشد که یک تجربه نرم و روانتر ایجاد میکند.
سیستمهای محبوب Mid-Drive شامل Bosch ، Brose ، Shimano Steps ، Yamaha و BaFang هستند.
نظر شما درباره دوچرخههای برقی چیست؟
منبع: فروشگاه آریا چرخ