تاثیر شگرف دوچرخه سواری بر ذهن و سلامت انسان

تاثیر شگرف دوچرخه سواری بر ذهن و سلامت انسان

تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و سلامت بدن

دوچرخه سواری علاوه بر کالری سوزی ، برای مغز هم فوایدی دارد که این موضوع این پرسش را به ذهن می‌آورد که آیا برای سلامت روانی هم می‌توان دوچرخه سواری کرد؟ تحقیقات نشان داده‌اند، دوچرخه سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش می‌دهد و بنابراین شما می‌توانید سریع‌تر فکر کنید، احساس شادابی بیشتری کنید و بیشتر به‌خاطر بسپارید. در ادامه این مقاله از فروشگاه آریاچرخ همراه ما باشید.


تاثیر دوچرخه سواری بر ذهن و مغز

دوچرخه سواري تنها روي سلول‌هاي سفيد مغز تأثير ندارد، تحقیقات نشان داده بعد از ۱۲ هفته رکاب زدن، تنها اين پاها نيستند که قوي مي‌شوند، بلکه عامل نوروتروفيک که مربوط به مغز است نيز تقويت مي‌شود. نوروتروفيک، پروتئيني است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. شما نه تنها بعد از يک دور دوچرخه سواري از نظر ذهني و رواني احساس بهتري خواهيد داشت، بلکه زيرک‌تر هم مي‌شويد.

دوچرخه سواري و رکاب زدن در کنار ساير تمرينات آيروبيک موجب رشد هيپوکامپوس که يکي از ساختارهاي مغزي مرتبط با حافظه و يادگيري است، مي‌گردد.(هیپوکامپ بخشی از سیستم لیمبیک است و در مجاورت ناحیهٔ لوب تمپورال داخلی قرار دارد. هیپوکامپ از دو قسمت ساخته شده است: شاخ آمون و شکنج Dendate، که هرکدام از این قسمت‌ها حاوی انواع مختلفی از سلول‌ها هستند.)

 

دوچرخه سواری

   

مزییت های دوچرخه سواری

  1.       دوچرخه سواری احساس جوانی در شما ایجاد می کند و استرس را کاهش میدهد.
  2.       دوچرخه سواری سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن تان را تا ساعت ها بعد از آن بالا می برد. در نتیجه بدن تان حتی پس از ورزش هم به سوزاندن کالری ادامه می دهد.
  3.       دوچرخه سواری حداقل به میزان 32 کیلومتر در هفته، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را به کمتر از نصف در مقایسه با کسانی که دوچرخه سواری نمی کنند ، کاهش می دهد.
  4.       برای  ریه ها که برای ارسال بیشترین میزان اکسیژن به داخل بدن منبسط می شوند و قلب که برای انتقال این اکسیژن به تمام بدن ضربان سریع تری پیدا می کند، مفید است. قلب و ریه هایی قوی اساس تناسب اندام می باشد.
  5.       ركاب زدن عضلات پای شما را  به خصوص عضلات چهار سر رانی را که در جلوی ران قرار دارند،‌ تقویت می‌کند.
  6.       دوچرخه سواری تاثیر بسیار مثبتی روی عملکرد روده بزرگ داره و باعث تحریک انقباض عضلات روده میشود.
  7.       بیماری های روحی مانند افسردگی ها و استرس ها و اضطراب ها میباشد که با دوچرخه سواری میتوان به بهبود این بیماری ها کمک کرد و فرد با انجام این ورزش در بیرون از منزل به تقویت روحیه خود کمک میکند و اعتماد به نفس خود را بازمیابد.
  8.       کم تحرکی، سبک زندگی غلط به وجود می آید که با روزی 30 دقیقه فعالیت بدنی به اندازه 40 درصد از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری میشود.

 

نکته مهم: تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سواری طولانی مدت (بیشتر از 9 ساعت در هفته) باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود

 

شیوه زندگی یکجانشینی رو به افزایش است و تحقیقات نشان داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبت روی بیماری های ما دارد و می تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز شود.

نظرات بازدیدکنندگان