آموزشیراهنمای خرید لوازم دوچرخه

همه چیز درباره شانژمان دوچرخه

شانژمان دوچرخه یکی از اجزای سیستم سرعت یا سیستم دنده بوده که نقش موثری در امر انتقال قدرت ایفا می‌کند.

یکی از اجزای سیستم سرعت یا سیستم دنده در دوچرخه است که نقش موثری در امر انتقال قدرت ایفا می‌کند. شانژمان در قسمت عقبی و در نزدیکی خودرو و بر روی گوشواره شانژمان نصب می‌شود. بدر حالت کلی زنجیر از روی خودرو عبور کرده و از داخل شانژمان رد می‌شود. جهت تعویض دنده و حرکت شانژمان از شیفتر (دسته‌ دنده) استفاده می‌شود. شیفترها به وسیله یک سیم که از داخل روکش مخصوص عبور می‌کند با شانژمان در ارتباط هستند. البته لازم به ذکر است در برخی از مدل‌ها ارتباط شانژمان با شیفتر بی‌سیم (وایرلس) می‌باشد. هرچند که در مورد مدل‌های مختلف دوچرخه نحوه عملکرد یکسان است ولی مدل‌ها متفاوت هستند.

نحوه عملکرد شانژمان به این صورت هست که با استفاده از شیفتر (دست دنده) هنگامی که شما اقدام به تعویض دنده می‌کنید شانژمان شروع به تغییر موقعییت می‌کند و با تغییر موقعیت شانژمان زنجیر بر روی خودرو حرکت کرده و به شما هرزه گرد می‌دهد.


اجزای شانژمان دوچرخهشانژمان دوچرخه

بطور کلی شانژمان از 3 بخش تشکیل شده است:

  1. پایه نگهدارنده یا گوشواره که وظیفه اتصال و نگهدرای شانژمان را در جای مخصوص خود دارد. سیستم تنظیم دنده نیز در همین بخش تعبیه شده است.
  2. بدنه اصلی که از دو باند و دو محور تشکیل شده و از طریق یک فنر در بدنه با هم در ارتباط هستند. با کشیدگی کابل سیم دنده تغییر می‌کند و با حرکت آنها زنجیر بر روی خودرو جابجا می‌شود.
  3. بازوی پایینی که از یک مفصل فنری برای جمع کردن زنجیر و دو قرقره یا چرخ دنده تشکیل شده که وظیفه حرکت زنجیر روی خودرو را دارد و تغییر دنده توسط آن انجام می‌شود.

نکات تاثیرگذار در شناخت بهترین شانژمان

 نکته اساسی در انتخاب شانژمان قطعا توجه به نوع نیاز شما بوده و لزوما شانژمان گران قیمت‌تر به معنی شانژمان بهتر و عملکرد بهتر نیست. تفاوت مدل‌های شانژمان لزوما به معنای بهتر یا بدتر بودن آنها نخواهد بود. بلکه به معنای تغییر در سیستم دنده و اساسا تفاوت در تعداد خودرو ها می‌باشد. به عنوان مثال تمام رده‌های شانژمان‌های شیمانو ساخت یک شرکت بوده و از لحاظ کیفی تقریبا در یک سطح می‌باشند. آن چیزی که باعث تفاوت در آنها شده چیزی فرای کیفیت است. غالبا دیده می‌شود که فروشنده‌ها با تعریف و تمجید از رده شانژمان یک دوچرخه سعی در فروش آن دارند، حال آنکه همانطور که گفتیم شانژمان تنها یک قطعه از مجموع قطعات دوچرخه بوده که در کنار هم به صورت یک سیستم عمل می‌کنند و راندمان خاصی را به شما ارائه می‌‌دهند.

موارد مهم در خرید شانژمان دوچرخه

حتما به این نکات هنگام خرید توجه فرمایید:

  1. در زمان خرید حتما به دوچرخه و چند سرعته بودن آن دقت کنید. شانژمان به طور مستقیم با خودرو دوچرخه در ارتباط است. پس در زمان خرید به تعداد دنده‌ها، سرعت و متناسب بودن شانژمان با خودرو و شیفتر توجه کنید.
  2. برندهای تولید کننده شانژمان زیادی در دنیا وجود دارند اگر قصد خرید دارید توجه کنید که حتما شانژمان با کیفیت و کار راه اندازی تهیه کنید که بتوانید به راحتی توسط شیفتر دنده را تعویض و از دوچرخه‌سواری لذت ببرید. از بهترین برندهای جهان که در زمینه قطعات دوچرخه فعالیت می‌کند برند شیمانو می‌باشد. اگر قصد خرید شانژمان دوچرخه دارید، پیشنهاد ما به شما این برند است. برای خرید خرید قطعات شیمانو اورجینال کلیک کنید.

 


تنظیم شانژمان دوچرخهتنظیم پیچ‌های Height و Low شانژمان

اگر به شانژمان توجه کنید دو پیچ در کنار یک دیگر با حروف H و L مشخص شده‌اند که می‌توانید با این دو پیچ حرکت شانژمان را تنظیم کنید. با این پیچ‌ها می‌توانید شانژمان را برای خودروهای کوچک و بزرگ تنظیم و میزان چرخش را محدود کنید.

یپیچ H شانژمان

این پیچ از حرکت شانژمان جلوگیری و تا حد زیادی حرکت داخلی دنده را محدود می‌کند. همچنین از چرخیدن شانژمان به داخل خودرو کوچک و سمت راست جلوگیری می‌کند.

پیچ L شانژمان

این پیچ دقیقا برعکس پیچ H عمل می‌کند و از چرخیدن بیش از حد شانژمان به خارج (بیرون) جلوگیری می‌کند. وظیفه اصلی این پیچ برای تنظیم کردن و ثابت نگهداشتن شانژمان بر روی خودرو بزرگ است و حرکت آن را به سمت چپ محدود می‌کند.


نحوه تنظیم صحیح شانژمان دوچرخه

از مواردی که اکثر افراد با آن روبرو هستید تنظیم صحیح و درست شانژمان است. از آن‌جا که بازه حرکتی این قطعه همراه با دقت فراوان است بنابراین تنظیم هم کمی تخصصی خواهد بود. برای راحتی بیشتر شما سعی می‌کنیم در ادامه توضیحات کاملی در این رابطه بیان کننیم.

دنده‌های عقب و جلو

اول از همه با کمک دسته دنده یا شیفتری که روی دسته دوچرخه است دنده عقب را روی پایین‌ترین خودرو قرار دهید. سپس دنده جلو را در بزرگترین دنده قرار دهید تا زنجیر دوچرخه روی بزرگترین سینی قرار گیرد.

تنظیم صاف بودن گوشواره

پس از انجام مراحل قبلی، قسمت عقب دوچرخه و دنده عقب را بررسی کنید. چنانچه گوشواره دوچرخه خم شده باشد تنظیمات شما اعمال نخواهد شد. اگر گوشواره دوچرخه خم شده است آن را صاف کرده و سپس تعویض و نصب شانژمان دوچرخه قدیمی یا جدید اقدام کنید.

شیفتر و دسته دنده

شیفتر یا اهرم دنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دنده عقب در حالت خلاص است و قرقره شیفتر روی کوچک‌ترین خودرو قرار دارد. ممکن است به دلیل تنظیم نکردن صحیح دنده عقب روی پایین‌ترین دنده باشد اما شیفتر کاملا رها نشده است. برای رفع این مشکل، اهرم رها کردن شیفتر را چندین بار فشار دهید. این کار باعث می‌‌شود که دنده عقب آزاد شود.

بازکردن سیم دنده

سیم دنده را باز کنید تا بتوانید پیچ H را راحت‌تر تنظیم کنید چرا که سفتی سیم دنده مانع از تنظیم کردن پیچ H می‌شود.

تنظیم قرقره

در ابتدا با قرار دادن زنجیر روی خودرو کوچک قرقره شانژمان را روی یک خط صاف قرار دهید. سپس با چرخاندن پیچ H به عقب قرقره شانژمان را نیز با خودرو کوچک در یک خط قرار دهید و تا حد امکان سفت نمایید.

تعویض دنده

برای بررسی تنظیمات انجام شده با خودرو کوچک با کمک پیچ H قرقره شانژمان و کشیدن سیم دنده تنظیم کنید. پس از تنظیم کردن می‌توانید 3 دنده تعویض کنید و اگر قرقره در وسط خودرو چهارم قرار نگرفت یعنی در تنظیم خودرو درست عمل نکرده‌اید. علت می‌تواند بیش از حد سفت کرد و یا شل بودن سیم دنده باشد.

جمع‌بندی

شانژمان به مرور زمان نیاز به تعمیر و تعویض دارد بهتر است با تهیه شانژمان‌های با کیفیت از برندهای معتبر نیاز خود را برای تعویض به حداقل برسانید. در آریا چرخ قطعات دوچرخه و شانژمان‌هایی با کیفیت از برندهای معتبر با قیمت مقرون به صرفه وجود دارد که می‌توانید برای خرید شانژمان دوچرخه کلیک کنید.

 

امتیاز کاربران: 3.65 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا