آموزشیراهنمای خرید دوچرخه

راهنما جامع خرید زین دوچرخه (صندلی دوچرخه)

مهم‌ترین نکات در خرید زین دوچرخه چیست؟

چگونه زین دوچرخه مناسب خود را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک زین دوچرخه مناسب کلید اصلی نرمی و راحتی در زمان دوچرخه‌سواری است. با توجه به مدل‌ها و گزینه‌های موجود برای خرید زین انتخاب زین مناسب شما کمی دشوار است. تفاوتی ندارد که دوچرخه‌سوار جاده، کوهستان، شهری و یا رکاب زن مسابقه باشید با هر جنسیتی که باشید در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین زین را برای دوچرخه خود خریداری کنید. یک زین راحت برای دوچرخه‌سواری از همه چیز مهم‌تر است. در این مقاله از آریا چرخ به اصول کارکرد زین، اینکه چرا رشته‌های مختلف به اشکال مختلفی از زین نیاز دارند و چرا زین‌های زنانه و مردانه از نظر ساختار متفاوت‌اند می‌پردازیم. در نهایت به نحوه انتخاب بهترین صندلی دوچرخه و نکاتی درمورد چگونگی تعیین شکل و اندازه زین برای شما صحبت خواهیم کرد.


موارد مهم در انتخاب زین مناسب دوچرخه

زین مناسب

یک زین خوب باید به طور موثر از استخوان‌های نشیمن در پایین‌ترین نقطه لگن که وزن را تحمل می‌کنند حمایت کند. شاید برایتان سوالاتی در زمان خرید زین دوچرخه پیش آمده باشد به طور مثال:

  • چرا تناسب زین اهمیت دارد؟
  • تفاوت زین مناسب دوچرخه کوهستان، جاده و شهری در چیست؟
  • چرا بعضی از زین‌ها برش دارند؟
  • آناتومی زین چیست؟

چطور زین مناسب خود را انتخاب کنیم؟

در ادامه به تمام سوالات بالا پاسخ می‌دهیم تا انتها همراه آریاچرخ باشید. البته این نکته را مورد توجه قرار دهید که در صورت تازه کار بودن ممکن است زین دوچرخه شما را اذیت کند تا زمانی که به نشستن روی آن عادت کنید.

چرا تناسب زین اهمیت دارد؟

پیدا کردن یک زین مناسب مانند پیدا کردن یک همسفر خوب است. یک زین خوب برای شما لزوما برای دیگری هم خوب نیست و حتی می‌تواند وسیله شکنجه کردن آن باشد. نه انها فرم و اندازه بدن هر فرد تعیین می‌کند که چه چیزی برای او مناسب است بلکه سبک سواری، میزان انعطاف پذیری بدن و مدت زمان دوچرخه‌سواری اهمیت زیادی دارد.

با توجه به چیزهای زیادی که باید در مورد آن فکر کنید، پیدا کردن زین دوچرخه مناسب می‌تواند دلهره آور باشد، به خصوص با مدل‌ها، اندازه‌ها و شکل‌های مختلف زین که ارائه می شود.

زین دوچرخه فقط صندلی برای نشستن نیست بلکه یکی از 3 نقطه (فرمان، پدال و زین) تماس بدن شما با دوچرخه است. یک زین مناسب باید به شما این امکان را بدهد که بیشترین بهره را از دوچرخه‌سواری خود ببرید و در زمان دوچرخه‌سواری مداوم احساس خستگی، درد، بی‌حسی در اندام‌ها نکنید. در صورتی که دوچرخه‌سوار تازه‌ کار نیستید و چند هفته‌ای از خرید زین می‌گذرد ولی همچنان احساس راحتی نمی‌کنید بهتر است نسبت به تعویض زین اقدام کنید. سازندگان به دلیل عرض استخوان نشیمن که در هر فردی با دیگری متفاوت است، زین‌هایی با عرض مختلف تولید می‌کنند. زنان باسن پهن‌تری نسبت به مردان دارند، بنابراین به طور متوسط ​​استخوان‌های نشستن پهن‌تری دارند و به زین‌های پهن‌تری نیاز دارند.

تفاوت بین زین رشته‌های مختلف

هنگام خرید باید به انواع زین دوچرخه توجه کنید. تفاوت بین زین‌ها برای رشته‌های مختلف بیشتر به موقعیت سواری مربوط می‌شود. برای دوچرخه‌سواری جاده زین ها در طیف وسیعی از اشکال موجود هستند که بهترین شکل برای شما تحت تأثیر موقعیت سواری شما قرار می‌گیرد. پرولوگو بهترین زین برای دوچرخه‌سواری جاده است سپس این موقعیت به زاویه باسن سوارکار مربوط می‌شود، که بر نحوه تعامل لگن با زین تأثیر می‌گذارد و از این رو بهترین شکل را تحت تأثیر قرار می‌دهد. موقعیت شما روی دوچرخه زاویه لگن شما را تعیین می‌کند. از سوی دیگر، زین‌های منحنی اغلب مورد علاقه سوارکارانی قرار می‌گیرند که در وضعیت استقامتی عمودی‌تری قرار دارند، که معمولاً توسط شن‌سواران، دوچرخه‌سواران شهری یا تریل سواران استفاده می‌شود.

جدای از شکل زین، ممکن است متوجه شوید که برخی از زین‌هایی که برای سواری خارج از جاده طراحی شده‌اند، دارای ویژگی‌هایی هستند که برای کاهش لرزش‌های مسیر طراحی شده‌اند، مانند پانل‌های بال انعطاف‌پذیر یا پوسته‌های سازگارتر دارند.


آناتومی زین چیست؟

زین
در زمان خرید قطعات دوچرخه مخصوصا زین دوچرخه بهتر است به آنچه که پیش‌تر گفتیم و مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم توجه کنید.

پوسته زین دوچرخه

مواد مورد استفاده برای ساخت پوسته زین کیفیت سواری و هزینه آن را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، نسخه Superlight Pro Stealth بر روی بدنه کربنی یک تکه ساخته شده است. پوسته یا شاسی زین پایه سختی است که شکل اصلی آن را تشکیل می‌دهد و تعیین می‌کند که چقدر خم شود.

ریل‌های زیر پوسته را از طریق گیره صندلی به پایه صندلی متصل می‌کنند. لایه‌های بالای پوسته لایه و پوشش هستند. زین‌های مقرون ‌به ‌صرفه‌تر از پلاستیک یا پلیمر تقویت ‌شده با الیاف ساخته می‌شوند، در حالی که زین‌های گران‌تر دارای پوسته‌ای از فیبر کربن هستند.  شایان ذکر است که یک مدل خاص از زین معمولاً شکل یکسانی دارد، صرف نظر از اینکه پوسته پلاستیکی یا کربنی داشته باشد. مزیت پوسته کربنی این است که در بیشتر موارد سبک تر و به طور بالقوه قوی تر از پلاستیک یا پلیمر معادل آن خواهد بود.

ریل زین دوچرخه

مواد مورد استفاده برای ریل زین به طور قابل توجهی هزینه کلی زین را تعیین می کند. ریل های فولادی ارزان‌ترین هستند. ریل‌های آلیاژی فولادی برای زین‌های ارزان‌تر استاندارد خواهند بود، در حالی که زین‌های رده متوسط و سطح بالا تمایل دارند از آلیاژهای منگنز، تیتانیوم یا ریل‌های فیبر کربنی استفاده کنند.

این ریل‌ها یکی از تعیین کننده‌های اصلی قیمت زین هستند و همچنین می توانند در هنگام بالا رفتن از محدوده وزن، کاهش قابل توجهی داشته باشند. شایان ذکر است که زین‌های ریلی کربنی ممکن است با همه گیره‌های صندلی سازگار نباشند، زیرا ریل‌ها به جای گرد، بیضی شکل هستند.

جنس کاور زین دوچرخه

اغلب کاورهای زین دوچرخه از نوع مواد پلاستیکی هستند و این موضوع خیلی مورد پسند نیست. هزینه جنس‌های چرم طبیعی شاید بیشتر باشد اما توصیه می شود در صورتی که قیمت برای شما اهیمت زیادی ندارد، از این زین‌ها استفاده کنید.

بدنه صندلی دوچرخه

در حقیقت جنس بدنه صندلی نشان دهنده مقدار انعطاف پذیری و راحت بودن آن است. امروزه کمپانی های زیادی هستند که به طراحی این بدنه‌ها می‌پردازند. جنس آنها اغلب از نایلون یا کربن است. زین‌های کربنی کیفیت بالایی دارند.

شیارها و برش‌ها

روی برخی از زین‌های دوچرخه شیارها و برش‌هایی وجود دارند که سبب عبور کردن هوا و تنظیم گرما می‌شود. هنگام خرید زین دوچرخه به این شیارها دقت داشته باشید.

بالشتک زین

بالشتک دوچرخه روی بدنه دوچرخه قرار خواهد گرفت که سبب منتقل نمودن فشار وارده به بدنه و حذف سختی بدنه می‌گردد. بالشتک‌های زین در دو مدل نرم و سخت تعبیه شده‌اند. خیلی از افراد از مدل‌های نرم استفاده می‌کنند اما باید توجه داشته باشند که در دوچرخه‌سواری‌های طولانی مدت این کار سبب عرق کردن بیشتر خواهد شد.

چطور زین مناسب خود را انتخاب کنیم؟

با توجه به مواردی که گفته شد یعنی جنسیت، میزان استفاده از دوچرخه، سبک دوچرخه و… می‌توانید زینی مناسب خود انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید زین دوچرخه و صندلی دوچرخه با متخصصان ما در فروشگاه آریا چرخ در تماس باشید.

 

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا