آموزشیراهنمای خرید دوچرخه

دوچرخه استوک و یا دست دوم چیست؟

منظور از دوچرخه استوک چیست؟ چگونه یک دوچرخه دست دوم خوب بخریم؟ آنچه در خرید دوچرخه دست دوم مهم است.

امروزه با افزایش قیمت دوچرخه در بازار شاهد رشد تقاضا برای خرید دوچرخه دست دوم هستیم. اما خرید دوچرخه دست دوم، موضوع نسبتا پیچیده و مشکلی است. در هنگام انتخاب باید به عوامل مهم و کلیدی دقت نمود تا از در نهایت دچار ضرر نشوید. ما در ادامه سعی می‌کنیم تا به شیوه‌ای اصولی و راحت موارد مهم در شناخت و خرید دوچرخه استوک را برای شما بازگو کنیم.

منظور از دوچرخه دست دوم یا استوک

در زبان انگلیسی واژه استوک (Stock) یعنی جنسی که در انبار ذخیره شده اما در زبان فارسی به اجناسی که دست دوم و کارکرده هستند گفته می‌شود. اما در حقیقت همیشه اجناس استوک دست دوم و یا کارکرده نیستند. امروزه فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ در سطح دنیا شرایط مناسبی را برای مشتریان خود اتخاذ کرده‌اند. به این صورت که مشتری می‌تواند تا 30 روز پس از خرید جنس آن را پس دهد و بدون دلیلی پول خود را بگیرد و یا به همان مبلغ جنس دیگری خریداری نمایند. این اجناس دیگر وارد فروشگاه نمی‌شوند و در انبار ذخیره می‌شوند تا دسته‌بندی شده و بر اساس آن به صورت عمده به فروش رسند.

اجناس استوک در شرایطی که به صورت دست نخورده و با بسته بندی اصلی باشند استوک نوع A شناخته می‌شود و به گروه‌های B، C و D نیز دسته‌بندی شده که میزان نو بودن و سلامت آنها متفاوت است. خرید اجناس استوک فقط به دوچرخه استوک محدود نمی‌شود و برای سایر کالاها مانند لپ‌تاپ، لوازم خانگی و … نیز کالا استوک موجود است.


خرید دوچرخه استوک یا نو؟دوچرخه استوک چیست؟

دوچرخه یکی از بهترین سرگرمی‌ها و ورزش‌های کم هزینه‌ای بوده که می‌توان برای تناسب اندام انجام داد. حتی وسیله نقلیه‌ای است که بدون ترافیک و صرف هزینه بنزین و … می‌توانید از آن استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که دوچرخه‌ها برای مسافت‌ها و مسیرهای مختلف طراحی شده‌اند که هرکدام ویژگی منحصر به‌فرد خود را دارند. پس ابتدا بهتر خواهد بود نیاز خود را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید.

 درباره اینکه دوچرخه استوک بخرید یا نو، باید بگوییم که همه می‌دانیم قطعا خرید دوچرخه نو بهتر است اما اگر از نظر مالی نمی‌توانید مبلغ زیادی هزینه کنید و برایتان تفاوتی بین نو بودن یا دست دوم بودن دوچرخه ندارد به شما پیشنهاد می‌کنیم تا دوچرخه دست دوم یا استوک خریداری کنید چرا که با پرداخت مبلغ پایین‌تری نسبت به دوچرخه نو می‌توانید صاحب دوچرخه دلخواه خود شوید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که خرید دوچرخه دست دوم مزایا و معایب خود را دارد. ترجیحا به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید دوچرخه استوک و یا دست دوم حتما از فروشنده درخواست کنید تا با دوچرخه رکاب بزنید. زیرا شما می‌توانید اطلاعات زیادی در حین رکاب زدن از سلامت دوچرخه متوجه شوید. در صورتی که متوجه شکستگی و یا زنگ زدگی شدید از خرید آن صرف نظر کنید.

مزایا و معایب خرید دوچرخه استوک

همانطور که گفته شد اصلی‌ترین مزیت دوچرخه استوک قیمت به صرفه آن می‌باشد اما باید در نظر داشته باشید که دوچرخه زیاد کهنه نباشد چرا که پس از مدتی مجبور به تعویض قطعات و تعمیر آن می‌شوید که در این صورت ترجیحا از خرید آن خود داری کنید زیرا عمر مفید دوچرخه تمام شده و مجبور می‌شوید، دائم خرید قطعه و تعمیر داشته باشید.

مورد اصلی که باید در زمان خرید دوچرخه استوک و دست دوم به آن توجه کنید دزدی نبودن آن است. بله درست خواندید احتمال آن وجود دارد که بعضی از دوچرخه‌های استوک دزدی باشند و شما تا مدت‌ها پس از خرید متوجه آن نشوید و حتی احتمال دارد پس از مدتی شخصی با فاکتور خرید همان دوچرخه مدعی شود و دوچرخه را مطالبه کند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم زمان خرید دوچرخه استوک فاکتور خرید را از فروشنده درخواست کنید. البته در صورت خرید آنلاین دوچرخه کافیست تا فاکتور آنلاین آن چک شود.


درجه بندی لوازم استوکدرجه‌بندی

به طور معمول محصولات استوک چند درجه‌بندی دارند. که از درجه A شروع و و تا D دسته‌بندی می‌شوند. اگر تا کنون به دنبال دوچرخه استوک بوده باشید با کلمات  نو، درحد نو، سالم و تمیز مواجه شده‌اید. البته این معیارها کاملا شخصی هستند و چه بهتر ابتدا قیمت دوچرخه نو را داشته باشید، سپس به دنبال خرید دوچرخه دست دوم و یا استوک بگردید و به نسبت سالم بودن و قیمت تشخیص دهید که آن دوچرخه ارزش خرید دارد!؟ و یا قیمت آن مناسب است؟! یا خیر و سپس اقدام به خرید کنید. درصورتی که تشخیص سالم و مناسب بودن قیمت دوچرخه برای شما داشور بود، بهتر است تا از یک متخصص سوال کنید و یا دوچرخه را برای تست سلامت به او نشان دهید.

قیمت دوچرخه دست دوم

عوامل زیادی بر روی قیمت دوچرخه استوک و یا دست دوم تاثیر دارد. از مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع استفاده اشاره کرد؛ به طور مثال دوچرخه شهری، مسافرتی، دومنظوره و… با یکدیگر تفاوت قیمت دارند. مورد بعدی تاثیر‌گذار در قیمت دوچرخه استوک میزان سلامت دوچرخه و قطعات است. مطمئنا دوچرخه با فریم و قطعات سالم و بدون زنگ زدگی و جوش خورد در قیمت دوچرخه تاثیر دارد. چرا که با خرید دوچرخه‌ای که نیاز به تعویض قطعه داشته باشد هزینه خرید افزایش پیدا می‌کند. مورد بعدی تاثیر گذار در قیمت دوچرخه برند آن خواهد بود. به طور معمول دوچرخه‌های برندهای معروف جهانی کمی هزینه آن بیشتر است. از برندهای برتر جهانی دوچرخه می‌توان به جاینت، ترِک، اسپیشیلایزد می‌توان نام‌برد.


جمع‌بندی

با توجه به موارد گفته شده اگر می‌خواهید دوچرخه استوک خریداری کنید حتما به موارد گفته شده توجه داشته باشید و اگر برای شما سوالی پیش‌آمده که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده ، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با متخصصان جاینت در ارتباط باشید. البته در آریاچرخ دوچرخه استوک وجود ندارد ولی می‌تواند به شما کمک کند تا ارزش قیمتی دوچرخه استوک را تشخیص دهید با پرداخت هزینه کمتر به دوچرخه مناسب و دلخواه خود برسید.

جهت مشاهده دوچرخه‌های استوک کلیک فرمایید

 

امتیاز کاربران: 3.95 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. خوب بود ولی بنظرم همیشه نو بهتر از کهنه هست.. این روزا نمیشه به کسی اعتماد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا