آموزشیدوچرخه بزرگسالدوچرخه کوهستانراهنمای خرید دوچرخه

انتخاب دوچرخه مناسب برای دوچرخه سواری در کوهستان

چگونه بهترین دوچرخه کوهستان را با توجه به قیمت، کارایی و نوع نیاز خود خریداری کنیم. بیان مسائل مهم در هنگام خرید دوچرخه کوهستان

معیارهای انتخاب و خرید دوچرخه خوب برای سواری کوهستان

دوچرخه‌ سواری ورزشی مفرح است ولی دوچرخه‌ سواری در کوهستان هیجان بیشتری دارد. اما مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید خرید دوچرخه و بخصوص دوچرخه کوهستان مناسب است. تا هم از دوچرخه‌ سواری لذت ببرید و سلامت خود را حفظ نمایید. همانطور که می‌دانید علاوه بر توانایی نیازمند ابزاری مناسب هستید تا بتوانید بهترین خود را به نمایش بگذارید. پس علاوه بر توانایی نیاز به دوچرخه‌ای مناسب دارید و دوچرخه کوهستان مناسب استفاده در مکان‌هایی خاص مانند کوهستان می‌باشد چرا که رکاب زنی در کوهستان بسیار سخت‌تر از سطح شهر است؛ در این مقاله قرار است تا شما را با ویژگی‌های مناسب‌ترین دوچرخه کوهستان آشنا کنیم.


ویژگی‌های دوچرخه مناسب کوهستانانتخاب دوچرخه مناسب برای دوچرخه سواری در کوهستان

اصلی‌ترین ویژگی یک دوچرخه کوهستان جذب ضربه‌های وارده از سمت زمین به دوچرخه و دوچرخه‌سوار است. به همین منظور کمک فنرهایی در هر دو بخش جلویی و عقبی وجود دارد که کار اصلی آن‌ها جذب این ضربات است. اما مشکل اصلی در این دوچرخه‌ها وزن بالای آنها و به همان نسبت قیمت آنهاست.برای رفع مشکل وزن بالا دوچرخه‌ کوهستان یکی از کمک فنرها را از بخش جلویی و یا بخش عقبی دوچرخه حذف کردند تا هم از نظر قیمت و هم از نظر وزنی کاهش پیدا کند. درست است که دوچرخه‌های تک کمک فنر به نرمی دوچرخه‌های دو فنره نمی‌باشند اما کار شما را راه می‌اندازند و می‌توانید از دوچرخه‌ سواری در کوهستان لذت ببرید. در انتهای مطلب درمورد قیمت دوچرخههای کوهستان نیز اطلاعات کاملی دراختیارتان قرار می‌گیرد.

حال به چه نکاتی در زمان خرید دوچرخه کوهستان توجه کنیم

در زمان خرید دوچرخه کوهستان فقط به قیمت آن توجه نکنید بلکه موارد دیگری نیز وجود دارند که در انتخاب شما تاثیر گذار می‌باشند.

  1. جنس بدنه
  2. اندازه چرخ‌ها
  3. سایز و شکل هندسی
  4. اندازه تایرها (لاستیک‌ها)
  5. نوع سیستم کمک فنرها
  6. سیستم دنده‌ای
  7. ترمزها

متریال مورد استفاده در ساخت بدنه

امروزه اکثر دوچرخه‌ها با آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شود که آلومینیوم به نسبت مقرون به صرفه‌تر است چرا که قیمت مناسب‌تر و وزن پایین‌تری دارد اما از نظر کیفیت خیلی بهتر است. در دوچرخه‌های کوهستان هرچه وزن دوچرخه کمتر باشد انرژی کمتری از رکاب زن گرفته می‌شود و همچنین حفظ تعادل راحت‌تر است.

سایز چرخ

چرخ‌ها در میزان کنترل دوچرخه توسط شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این تایرها هستند که در میزان شتاب و افزایش و یا ترمز گرفتن و کاهش سرعت نقش مهمی ایفا می‌کنند. مناطق کوهستانی معمولا یا کاملا خشک هستند یا گل و لای فراوانی در آن وجود دارد و بهتر است که نوع منطقه را مشخص کنید تا بتوانید لاستیکی با عاج مناسب همان منطقه تهیه کنید.


ویژگی‌های دوچرخه کوهستاننوع طراحی دوچرخه‌های کوهستان

دوچرخه‌های کوهستان به علت طراحی آرگونومی که دارند عاج‌هایشان بیشترین اصطکاک را با زمین دارند. طراحی ظاهری این دوچرخه‌ها به گونه‌ای است که نیاز به خم شدن نیست و وضعیت سر و ستون فقرات به گونه‌ای است که دوچرخه‌سوار به علت پرش و فرود زیاد با دوچرخه دچار آسیب در قسمت کمر و ستون فقرات نشود. کمپانی جاینت با طراحی بی‌نظیرش در فریم‌های دوچرخه توانسته بهترین دوچرخه‌ها را مخصوصا دوچرخه‌های کوهستان تولید کند برای مشاهده دوچرخه‌های این کمپانی می‌توانید روی لینک زیر کمک بگیرید.

مشاهده محصولات جاینت

انواع سیستم کمک‌فنر مورد استفاده

سیستم‌های کمک فنر دوچرخه‌ها به این صورت عمل می‌کنند که تمام نیروی رکاب زن را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند و بیشتر ضربات وارده را جذب می‌کنند. کمک فنرهای یک طرف باد و یک طرف روغنی معمولا بهترین نوع کمک فنر هستند که معمولا باید میزان باد آن با توجه به وزن دوچرخه‌سوار مشخص شود و روغن آن در مدت زمان‌های مشخصی تعویض شود. Full Suspension به دوچرخه‌های کوهستانی که هم در بخش جلویی و هم در بخش عقبی کمک فنر دارند. فریم دو تکه کامل‌ترین نوع دوچرخه است. این نوع دو چرخه‌ها و سیستم تعلیق آنها برای جذب ضربه بسیار کمک کننده است.

Hardtail به دوچرخه‌های کوهستانی که فقط در یک بخش کمک فنر دارند. بیشتر در بخش جلویی و ضربه‌های وارده را می‌تواند جذب کند. این دوچرخه‌ها به نسبت دوچرخه‌هایی که سیستم تعلیق کامل دارند قیمت کمتری دارند. اگر مبتدی هستید دوچرخه‌ای با این سیستم تعلیق کاملا مناسب شما می‌باشد. آنچه که گفته شد سیستم‌های تعلیق دوچرخه‌های کوهستان است.

سیستم دنده‌ای در این سبک بسیار مهم است

تعداد دنده‌ها با توجه به تعداد طبق‌های خودرو مشخص می‌شود و با نگاه کردن به طبق‌های خودرو می‌توانید به راحتی بگویید دوچرخه چند دنده است. دنده‌ها در میزان سرعت دوچرخه به طور مستقیم تاثیر گذاراند و با توجه به اینکه از دوچرخه قرار است چه استفاده‎‌ای شود روی آن تعبیه می‌شود. حتی سیستم دنده‌ای برای افراد حرفه‌ای و مبتدی یکسان نمی‌باشد. سیستم دنده در دوچرخه سواری کوهستان بسیار کار آمد است و در زمان دوچرخه ‎‌سواری به رکاب‌زن کمک می‌کند تا در مسیرهای صاف سریع‌تر رکاب بزند و در مسیرهای سخت به راحتی از موانع عبور کند.


ترمزبندی را فراموش نکنیدترمز مناسب برای دوچرخه کوهستان

در دوچرخه‌ها دو نوع ترمز وجود دارد: ترمز لقمه‌ای و ترمز دیسکی که ترمز دیسکی خود به دو دسته تقسیم می‌شود. دیستکی- مکانیکی و دیسکی – هیدرولیکی که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

ترمز لقمه‌ای: این نوع ترمز در دوچرخه‌های کوهستان استفاده نمی‌شود و فقط برای دوچرخه‌های جاده‌ای و شهری کاربرد دارد.

ترمز دیسکی – مکانیکی: از این ترمز بیشتر برای دوچرخه‌های هیبریدی و آفرودی استفاده می‌شود. به است صورت که دو طرف طوقه دوچرخه ترمز تعبیه شده و به صورت دستی زمانی که دوچرخه سوار ترمز می‌گیرد باعث می‌شود سرعت دوچرخه کم شود و بایستد.

ترمز دیسکی – هیدرولیکی: این ترمز دقیقا مناسب دوچرخه‌های کوهستان است و همان طور که می‌دانید این نوع ترمزها انتقال نیرو را از طریق روغن به لقمه‌ها انجام می‌دهد و باعث ایستادن دوچرخه می‌شود. بیشترین نوع ترمزی که برای دوچرخه‌های کوهستان استفاده می‌شود همین نوع است چرا که سرعت و قدرت بالاتری نسبت دیگر ترمزهای معرفی شده دارد.

سایزهای مختلف دوچرخه کوهستان کدام هستند

در دوچرخه‌های کوهستان به جز بدنه سایز چرخ‌های دوچرخه نیز در تعادل نقش اساسی دارند. دوچرخه‌های کوهستان برای سنین پایین از سایز 20 تا 24 و برای بزرگسالان از 26، 27 و 29 است.

دوچرخه 27.5 محصول پرطرفدار با قابلیت‌های بالا است. این سایز استانداردی برای افراد غیر حرفه‌ای بوده و به علت بزرگتر بودن سایز دوچرخه دست اندازهای مسیر را بهتر طی می‌کند و گشتاور بیشتری نسبت به سایز 26 ایجاد می‌کند؛ به طور کلی سایز تنه با قد شما ارتباط مستقیم دارد.

انواع مدل‌های دوچرخه‌ کوهستان

  • کراس کانتری Cross country
  • اسپرت Sport
  • تریل Trail
  • آل مونتاین All mountain
  • اندرو Enduro
  • دانهیل Downhill
  • فت بایک Fat bikes

تعیین قیمت دوچرخه کوهستان به چه نحوی است

با توجه به مواردی که گفته شد به سیستم تعلیق، جنس بدنه، نوع ترمز و … وابسته است. در آریا چرخ قیمت دوچرخه‌های کوهستان از 5 میلیون تومان شروع و با توجه به ویژگی‌های خاص دوچرخه بیشتر می‌شود که بیشترین قیمت دوچرخه کوهستان موجود در فروشگاه آنلاین آریا چرخ 20 میلیون تومان است. تمامی محصولات آریا چرخ از برندهای معتبر جهانی بوده و کیفیتی بی‌نظیر دارند.

جمع بندی

ورزش دوچرخه‌سواری از کم هزینه‌ترین ورزش‌های هوازی است که برای همه سنین و آقایان و بانوان مناسب است. دوچرخه‌سواری کوهستان جز ورزش‌های حرفه‌ای می‌باشد که علاوه بر توانایی، نیازمند دوچرخه‌ای مناسب می‌باشد. در آریا چرخ انواع دوچرخه کوهستان با قیمت مناسب و کیفیت بالا وجود دارد که دیگر نیازی به خرید حضوری نیست. در صورت هرگونه سوال و یا ابهام درباره خرید دوچرخه کوهستان و یا شهری می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما همراه باشید.

منبع: فروشگاه دوچرخه آریا چرخ

 

امتیاز کاربران: 4.05 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. مطالبتون خیلی مفید بود واقعا نمیدونستم این فاکتورها انقدر مهم هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا