آموزشیراهنمای خرید دوچرخهنقد و بررسی

تفاوت دوچرخه برقی و موتور برقی چیست؟

بیان ویژگی‌های اساسی دوچرخه برقی و بررسی وجه تمایز میان آن با موتور برقی، این مطلب راهنمای شناخت و خرید دوچرخه برقی برای شما خواهد بود.

با توجه به استقبال زیاد برای خرید دوچرخه برقی و محصولات گوناگونی که با این نام تولید می‌شوند، روند انتخاب و تصمیم‌گیری کمی دشوار خواهد بود. اگر قصد خرید دوچرخه برقی و یا موتور برقی داریدو نیاز دارید تا تفات آن‌ها را بدانید؛ از طرفی با خواندن مطالب گوناگون و شنیدن نظرات متفاوت دچار تردید شده که اصلا دوچرخه برقی‌ مناسب شماست یا موتوربرقی، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. دوچرخه برقی در اصل همان دوچرخه معمولی می‌باشد که با استفاده از الکتروموتور انرژی حرکتی آن تامین می‌شود. البته مهم‌ترین و گران‌ترین قطعه در واقع همان الکتروموتور خواهد بود. این وسیله به شما کمک می‌کند تا انرژی کمتری برای حرکت درآوردن و رکاب زدن مصرف کنید. برای اینکه تفاوت دوچرخه و موتور برقی بدانید، ابتدا با هر کدام به طور کامل آشنا می‌شویم.


دوچرخه برقی

دوچرخه برقی یا E-BIKE

در این بخش سعی می‌کنیم تا به ساده‌ترین حالت دوچرخه برقی را برای شما معرفی کنیم. ایده تولید این محصولات در ابتدا به این شیوه بود تا با استفاده از الکتروموتور به رکاب‌زن در حرکت کمک شود. یعنی در مسیرهای طولانی، ناهموار و سربالایی فرد انرژی کمتری مصرف کند. اما امروزه دوچرخه‌های برقی ساخته شده‌اند که تماماً با انرژی الکتروموتور کار می‌کنند و نیاز به رکاب زدن توسط دوچرخه‌سوار نیست. حتی در زمان حرکت با آن می‌توانید به حد سرعت دلخواه خود برسید و مانند سیستم نگه‌دارنده سرعت ماشین (کروز کنترل) سرعت مورد نظر خود را ثابت نگهدارید. حتی با پیشرفت در سیستم الکتروموتورها نیز دسته گاز بر روی فرمان دوچرخه نیز ایجاد گشت تا مانند موتور سیکلت، دوچرخه‌سوار بتواند با استفاده از نیروی باتری گاز دهد و اصلا نیازی به رکاب زدن تا رسیدن به سرعت مورد نظر خود نیز نداشته باشد. البته ما این مدل را دوچرخه نمی‌دانیم 😉

برتری یک دوچرخه برقی

  • سهولت در حرکت
  •  عبور از مسیرهای ناهموار و سربالایی
  • سیستم نگه‌دارنده سرعت
  • دسته گاز

حال منظور ما از الکتروموتور چیست؟

اکنون با دوچرخه برقی و موتور آن به طور کلی آشنا شده‌اید، حال باید اطلاعات دقیق‌تری از الکتروموتور آن داشته باشید. بدین ترتیب با توجه به آنچه که نیاز دارید دوچرخه مد نظر خود را انتخاب و خریداری خواهید نمود. همانند ماشین‌ها که دیفرانسیل عقب و جلو دارند موتور دوچرخه‌های برقی نیز در چرخ جلو یا توپ تنه یا عقب است.

سه نوع موتور در دوچرخه‌های برقی معمول هستند: موتور جلویی، میانی و عقبی روی دوچرخه نصب می‌شود. که هرکدام از آنها ویژگی‌های منحصر به‌فرد و مشابه‌ای باهم دارند. اما از نظر قدرت، سرعت، شتاب و گشتاورد باهم متفاوت‌اند. موتور جلویی و عقبی در توپی نصب می‌شود. یعنی موتور جلویی و عقبی و از طریق همین توپی‌ها به چرخ‌ها متصل می‌شوند. در ادامه با نیروی گشتاور موتور، دوچرخه حرکت خواهد نمود. اما موتور میانی همان‌گونه که از نامش پیداست در میانه فریم نصب‌ می‌گردد. این موتور دقیقا در محل پدال قرار دارد و انرژی لازم برای حرکت را تولید می‌کند.

اما زمانی که این موتور در قسمت توپی چرخ جلویی قرار می‌گیرید مثلا دیفرانسیل جلو انرژی به چرخ جلویی منتقل خواهد شد. بدین ترتیب دوچرخه شروع به حرکت می‌کند. حتی شما می‌توانید برای حرکت چرخ عقبی پدال بزنید تا سرعت بیشتری را تجربه کنید.


مزایا و معایب دوچرخه برقیبررسی الکتروموتور جلویی

  1. امکان نصب این موتور بر روی همه دوچرخه‌ها امکان‌پذیر است. پس اگر دوچرخه قدیمی دارید که می‌خواهید آن را با دوچرخه برقی عوض کنید، دست نگهدارید و به جای هزینه تعویض دوچرخه، با نصب موتور جلو بر روی آن، دوچرخه معمولی خود را به دوچرخه برقی تبدیل کنید.
  2. امکان جداسازی الکتور موتور بعد ازمدتی به راحتی وجود دارد.
  3.  این محصولات نسبتاً قیمت پایین‌تر از موتور عقبی و میانی دارد.
  4.  امکان نصب موتورهای قوی در دوشاخ جلوی دوچرخه وجود ندارد. به دلیل ضعف دوشاخ بهتر است از موتورهایی که توان و قدرت کمتری دارند استفاده شود. نهایت توان موتور برای چرخ جلوی دوچرخه برقی 350 وات خواهد بود.
  5. از طرفی چرخ عقب کشیده شده و حس خوبی ندارد.

مزایا و معایب الکتروموتور عقبی

  1. شتاب، قدرت و سرعت بالا اولین پارامتر که در زمان استفاده از این محصولات شما را هیجان زده می‌کند.
  2.  برای استفاده در مسیرهای طولانی و محل‌های شنی و ماسه‌ای بسیار مناسب‌اند.
  3.  نسبتاً قیمت بالاتری‌ از مدل‌های شامل موتور جلو دارند.
  4. همانطور که گفته شد این موتور برروی بخش دنده‌های چرخ عقبی نصب می‌شود و به علت پیچیدگی دنده‌ها در این بخش، نصب آن سخت و مشکل خواهد بود.
  5.  به علت وجود خودروها (دنده‌ها) در این بخش تعویض لاستیک نیز دشوار می‌شود.
  6.  به علت نصب موتور بر روی چرخ عقب و باتری نیز بر روی بدنه و یا حتی چرخ عقب، وزن دوچرخه کمی بیشتر شود.

مزایا و معایب الکتروموتور میانی

  1. جدا سازی موتور به نسبت راحت‌تر از هر دو مدل قبلی بوده و دلیل اصلی متصل نبودن چرخ‌ها به موتور می‌باشد.
  2. وصل شدن منبع نیروی موتور به دنده‌های دوچرخه باعث می‌شود تا در مسیرهای تپه‌ای و ناهموار دوچرخه عملکرد بهتری داشته باشد. در سطح صاف نیز عملکرد این موتور بسیار مناسب است.
  3. البته به علت قیمت بالا تقاضا برای این دوچرخه‌ها کمتر می‌شود.
  4. زنجیر و چرخ‌دنده و دیگر وسایل باید بالاترین کیفیت را داشته باشند.
  5.  استفاده نکردن از دنده مناسب در زمان حرکت باعث فشار زیاد و در نتیجه خرابی موتور می‌شود.

شارژ دوچرخه برقی

هرکدام از الکتروموتورهای گفته شده نشانگرهای نوری دارند که میزان شارژ باتری را به شما نشان می‌دهد. بدین ترتیب به راحتی متوجه کمبود شارژ شده و آن‌را شارژ خواهید نمود. با توجه به برند و ظرفیت باتری بین 2 تا 6 ساعت زمان لازم خواهد بود تا باتری کاملا شارژ شود. سعی کنید کمترین حد شارژ باتری 20 و حداکثر شارژ را 80 درصد نگه‌دارید. تا عمر مفید باتری بشتر شده و هرگز بیش از 12 ساعت آن را روی شارژ نگذارید.

جمع‌بندی مطالب در مورد دوچرخه برقی

تا اینجا مطالب مهم و کلیدی در مورد دوچرخه برقی گفته شد. با توجه به نوع موتور، قدرت شتاب و گشتاور هزینه‌ها نیز باهم متفاوت هستند. مهم‌ترین نکته پس از هرینه، هدف شما از خرید است که با توجه به نوع استفاده از دوچرخه برقی (مصرف روزانه، تفریحی، تپه نوردی و…) و مسافتی که می‌خواهید با آن طی کنید بسیار مهم می‌باشد.

البته باید توجه داشت که هموراه دوچرخه‌های ساده یا به عبارتی غیر برقی طرفداران خود را حفظ و حتی افزایش داده‌اند. نمی‌توان هیچ وقت بازار دوچرخه را بدون حضور مدل‌های ساده تصور کرد. هرچند که روز‌به‌روز بر وسعت بازار دوچرخه برقی افزدوه می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع دوچرخه و قیمت آن‌ها با مراجعه به وب‌سایت ما اطلاعات دقیق کسب نمایید.

منظور از موتور برقی

در این نوع موتور به جای سوخت فسیلی از نیروی حاصل از باتری برای حرکت استفاده می‌شود. انرژی مورد نیازاز طریق شارژ باتری تامین می‌شود. البته موارد زیادی در نوع انتخاب نوع و مدل موتور برقی تاثیر گذار است از جمله:

  • ظرفیت باتری
  •  مدت زمان شارژ باتری
  •  قدرت و توان موتور
  •  اندازه و ابعاد موتور
  • کیفیت ساخت بدنه
  •  برند

آن‌چه که بیان شد از جمله عوامل موثر در قیمت بودند. اگر قیمت بالای این محصولات برای شما کمی نامعقول است، به این فکر کنید که دیگر نیازی به بنزین ندارید و این مورد دلیل اصلی تشوبق شما به خرید موتور برقی خواهدبود. چرا که اولا هزینه بالایی بابت سوخت پرداخت نمی‌کنید. دوما صر و صدای ناهنجار موتور را نداشته و در آخر راحتی و آرامش را برای شما به همراه دارد.

مزایا موتور برقی

  • کاهش آلودگی هوا
  •  عدم نگرانی برای کارت و سهمیه سوخت
  • امکان شارژ در هر مکانی
  • کم سر و صدا بودن
  • سرعت پایین‌تر نسبت به موتورهای معمولی
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین‌تر از موتورهای معمولی

معایب دوچرخه برقی

  • قیمت بالا
  •  نیاز به تعویض باتری
  • مدت زمان شارژ باتری بین 5 تا 7 ساعت

تفاوت موتور برقی و دوچرخه برقی در چه عواملی است؟

در قسمت ابتدایی دوچرخه برقی را توضیح داده و انواع آن را معرفی کردیم. هم‌چنین درباره موتور شارژی مطالب مهم را گفته و محاسن و معایب را بیان کردیم. در موتورهای برقی برای حرکت دادن موتور از زمان روشن شدن تا زمان خاموش گشتن از برق تولیدی توسط باتری بهره گرفته می‌شود. اما در دوچرخه برقی فرد می‌تواند از دوچرخه بدون باتری و با پدال زدن نیز استفاده کند و در صورتی که نیاز به انرژی الکتتروموتور داشت آن را روشن نماید.

وزن دوچرخه برقی به نسبت موتور به مراتب سبک‌تر بوده و شاید برایتان جالب باشد که وزن موتور برقی از موتور بنزینی نیز بیشتر است. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین آن‌ها قیمت محصولات این دو سبک است. موتورهای برقی نسبتاً بسیار گران‌تر از دوچرخه برقی هستند. علت اصلی آن قطعات استفاده شده در موتوربرقی می‌باشد. عامل مهم دیگر در میزان ظرفیت باتری می‌باشد. همچنین قدرت الکتریکی موتور، گشتاور و سرعت بیشنه آن حدود 80 کیلومتر بر ساعت، که از عمده‌ترین تفاوت‌ها برشمرده می‌شود. هزینه تعمیر، نگهداری و قطعات دوچرخه برقی نیز نسبت به موتور کمتر می‌باشد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که امروزه شرکت جاینت با جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های منحصر به‌فردش توانسته بهترین دوچرخه‌های برقی را در سطح جهان معرفی کند. پیشنهاد ما این است که خرید دوچرخه‌های برقی جاینت را از نمایندگی آن انجام دهید.

 

نمایندگی دوچرخه‌های جاینت

سخن آخر

با توجه به مطالبی که بیان گردید مطمئناً به راحتی خواهید توانست با توجه به نیاز خود دوچرخه برقی و یا موتور برقی خریداری کنید. در صورتی‌که در این رابطه سوالی و یا نیاز به راهنمایی دارید با در تماس باشید. ما همواره تلاش می‌کنیم تا بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

امتیاز کاربران: 4.25 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. ممنونم از مطالب خوبتون
    ولی به نظرم دوچرخه برقی بهتر باشه. باید کمی بیشتر در این مورد صحبت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا