اخبار دنیای دوچرخه

ریشه علمی لذت دوچرخه سواری چیست؟

در این مطلب با ارائه دلایل علمی اثبات شده سعی داریم تا علت محبوبیت دوچرخه و دوچرخه‌ سواری را در بین افراد بررسی کنیم!

در این مقاله به توضیح ریشه‌های علمی لذت این ورزش و تفریح شیرین خواهیم پرداخت. در ادامه شما را هر چه بیشتر و کامل‌تر با مزایای ورزش مهیج و شیرین دوچرخه سواری آشنا می‌سازیم. اگر تا به‌حال برای دوچرخه سواری مردد بودید اکنون با خرید دوچرخه این ورزش را شروع و از محسنات آن بهره‌مند شوید. کاملا واضح است که دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش‌هاست که هر کدام از ما می‌توانیم به سادگی و با کمترین بودجه مالی از آن بهره‌مند شویم. ما در فروشگاه آریا چرخ سعی بر آن داریم تا با ارائه مشاوره دقیق و کامل شما را در انتخاب بهترین دوچرخه متناسب با نوع نیازتان یاری رسانیم تا همیشه از دوچرخه سواری تجربه لذت بخشی را داشته باشید.

یکی از تفریحات هیجان‌انگیر کودکی برای همه‌مان دوچرخه سواری بوده. حال با گذر زمان آن حس دلنشین همیشه همراه ما می‌باشد. به صورتی‌که برخی افراد برای رفت و آمد به محل کار، برخی دیگر برای تفریح و همچنین به جهت ورزش هدفمند از آن بهره می‌برند.

ریشه علمی لذت دوچرخه سواری

ماهیت نشاط، شادابی و لذت

منظور از نشاط، شادابی و لذت در واقع احساساتی هستند که از طریق هورمون‌ها توسط جریان خون در بدن جابه‌جا می‌شوند. هر یک از آنها نقشی در مسیر ایجاد احساسات مثبت و تنظیم حالات روحی شما ایفا می‌کنند. زمانی که شما مسیرهای هیجانی و زیبای کوهستانی را بوسیله یک دوچرخه کوهستان طی می‌کنید در واقع با افزایش جریان خون و ترشح برخی هورمون‌ها، حسی ناب را برای خود ایجاد خواهید نمود. برای آنکه تاثیر خرید دوچرخه و پدال‌زدن بر ایجاد حس لذت و شادابی را درک کنیم در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

ریشه علمی لذت دوچرخه سواری1.هورمون کورتیزول و آندروفین

کورتیزول نام هورمونی بوده که منجر به کاهش ایمنی بدن و افزایش استرس می‌گردد. در مقابل این هورمون، هورمون دیگری قرار دارد به نام آندروفین که ترشح آن سبب احساس شادی در بدن می‌شود. جالب است که هر دوی این هورمون‌ها با ورزش کردن رابطه مستقیم دارند. همچنین ورزش باعث کاهش هورمون کورتیزول و نیز افزایش و ترشح هورمون آندروفین می‌شود. بنابراین انجام یک ورزش مناسب و خوب مثل دوچرخه سواری با ترشح هورمون آندروفین منجر به افزایش شادی و نشاط و با کاهش هورمون کورتیزول سبب کاهش استرس و در نتیجه از بین رفتن افسردگی می‌گردد. همچنین انجام اصولی ورزش‌ها منجر به افزایش جریان خون و تبادلات اکسیژن و دی‌اکسید کربن می‌شود.

2.هورمون دوپامین

دوپامین نام هورمون دیگری بوده که در هنگام انجام کار و فعالیتی جدید، حس رضایت را برای ما به ارمغان می‌آورد. این تجربه‌ای است که همه ما از آن برخوردار شده‌ایم، به همین جهت تقریبا همه انسان‌ها شروع یک حرکت جدید را دوست دارند. در شرایط طبیعی با آغاز یک حرکت جدید در زندگی از حس رضایتمندی متفاوتی برخوردار هستند. حس رضایتمندی فرد زمانی افزایش می‌یابد که عمل یا تصمیم شامل آغاز، انجام و حس برتری باشد. لازم به ذکر خواهد بود، به هیچ وجه نیاز نیست این حرکت که یک حرکت طولانی مدت باشد. هر تجربه جدید به ترشح هورمون دوپامین و در نتیجه ایجاد حس رضایتمندی در شخص منجر می‌شود. از جمله بهترین تجربیات مواردی مثل قدم‌زدن در پارک، رفتن به رستوران جدید و دوچرخه‌ سواری خواهد بود.

3.هورمون سروتونین

همه ما فصل سرما را فصل بیماری‌ها می‌پنداریم! و عامل این بیماری‌ها را وجود خود سرما و شرایط مربوطه آن می‌دانیم. به عنوان یک فرضیه باید در نظر داشت که گاهی علت برخی بیماری‌ها عدم تحرک در فصول مختلف است. بعنوان مثال تحریک افراد در فصول گرم کاهش می‌یابد. همچنین نبود نور خورشید در بعضی از روزها و کاهش آن در کل فصل می‌تواند دلیلی بر نبود نشاط و در نتیجه‌ی نبود نشاط، آسیب پذیر شدن بدن باشد.

شاید این فرضیه با دانستن این موضوع قوی‌تر شود: “با در معرض نور خورشید قرار گرفتن، سطح هورمون سروتونین در بدن تقویت یافته و افزایش هورمون سروتونین، درمانی طبیعی برای افسردگی‌ها خواهد بود” بنا به نظر برخی کارشناسان نشاط و شادابی می‌تواند از رشد کلیه بیماری‌ها در بدن جلوگیری کند؛ به همین جهت به طور پیوسته به بیماران توصیه می‌گردد که با تلاش، سطح امیدواری و نشاط خود را حفظ کنند. از این رو فعالیت‌هایی از قبیل: دوچرخه سواری، پیاده روی در فضای آزاد و حتی نشستن در مقابل نور خورشید، می‌تواند کمک شایانی به بهبود خلق و خوی و روحیه مثبت داشته باشد.

 هیجان عاملی مهم در رشد و لذت جویی

پرداختن به کارهای هیجان انگیز، زندگی را از یکنواختی خارج می‌کند. حالات هیجانی کنترل شده و زیر نظر مربی، توانایی‌های متفاوتی را در انسان‌ها به وجود آورده و باعث پیدایش اثرات هنری جذاب می‌گردد. از جمله هیجانات می‌توان به پریدن با دوچرخه، رکاب زدن روی تک چرخ، بالا پایین رفتن از ارتفاعات و پله‌ها با دوچرخه اشاره نمود. البته ناگفته نماند که شما در ابتدا می‌بایستی با یک بررسی دقیق و صحیح نسبت به خرید دوچرخه مناسب اقدام نمایید. در ادامه همانطور که اشاره شد این کارها باید زیر نظر مربیان آموزشی انجام شود وگرنه می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. در هر صورت هیجان موضوعی که همه انسان‌ها در پی آن خواهند رفت و حتی شاید بتوان گفت: انزوا و افسردگی‌ای که برخی از افراد را در خود می‌کشد ناشی از برخورد نا مناسب و سرکوب کننده‌ی هیجانی در گذشته بوده است.

 اگر می‌خواهید درباره ریشه‌های علمی لذت دوچرخه سواری اطلاعات بهتری داشته باشید بخش‌های بعدی مقاله ریشه‌های علمی لذت دوچرخه سواری را مطالعه نمایید.


عوامل تاثیر گذار بر لذت دوچرخه‌ سواری

حال با توجه به مطالب گفته شده به سراغ خرید دوچرخه و ورزش شیرین دوچرخه‌‌سواری می‌رویم. در نظر بگیرید که با شروع دوچرخه‌‌سواری، هورمون کورتیزول کاهش و ترشح آندروفین را سبب شده‌اید. در همین گام اول یک تغییر مثبت و خوب را ایجاد نمودید. اما بدانید که این رشد در همین جا متوقف نخواهد گردید. حرکت دوچرخه‌سواری شما منجر به ترشح هورمون دوپامین می‌گردد.

همچنین اگر این ورزش در فضای آزاد و در معرض نور خورشید انجام شود، می‌تواند افزایش هورمون سروتونین را به دنبال داشته باشد. عنصر هیجان نیز در تمامی طول این مسیر همراه شما بوده است. در شروع هیجان یک تفریح و تجربه جدید و در میانه راه هیجان مشاهده مناظر دلچسب و در پایان هم لذت یک موفقیت شیرین را تجربه کردید. اگر ورزشکار ما فردی آموزش دیده باشد، می‌تواند با انجام حرکات نمایشی خاص و متفاوت هیجان را به اوج برساند.

نتیجه گیری

می‌توانیم بگوییم: ورزش‌ها و تجربیاتی که به این شکل بدن را در مواجهه با ترشح هورمون‌ها قرار دهند معدود باشند. حتی در یک مسابقه فوتبال هم بازیکنان نمی‌توانند به این شکل در یک محیط آزاد و بکر قرار بگیرند. در هر صورت دوچرخه سواری ورزشی است که به خوبی ویژگی‌های مختلف انسان، مانند: دقت، تمرکز، تیز بینی، تعادل و … را درگیر می‌کند.

انواع مختلف ورزش‌ها انواع ورزش‌ها به سلامتی وشادابی منجر خواهد شد. زمانیکه آن‌ها کنترل شده و تحت نظر مربی انجام شود تاثیرات فوق‌العاده‌ای به همراه خواهند داشت. اما استفاده از وسائل تخصصی برای انجام هر ورزش یکی از ملاحضات مهم محسوب می‌گردد. این موضو در دوچرخه‌سواری بسیار مهم و حیاتی است، زیرا انتخاب یک دوچرخه خوب تاثیر مستقیمی بر سلامتی، افزایش مهارت و محسنات بعدی خواهد داشت. اگر به فکر خرید دوچرخه و بهره‌مندی از محسنات آن هستید، پیشنهاد ما این است که از دوچرخه‌های جاینت دیدن فرمایید.

 

امتیاز کاربران: 4.1 ( 1 رای)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا